Narrigheid in Nazaret

Dit is deel 3 naar aanleiding van Lucas 4 vers 14-30.

Klik hier voor deel 1 en deel 2.

Stennis in de synagoge. Waardering wordt woede. Hoe verklaar je dat?

De mensen in Nazaret accepteren niet wat hun beroemde stadgenoot Jezus zegt. Zijn citaat uit Jesaja. En de toepassing die hij daaraan verbindt.

2365153745_4f635392ec_zLees nog eens vers 18-21:

‘De Geest van de Heer rust op mij, want hij heeft mij gezalfd. Om aan armen het goede nieuws te brengen heeft hij mij gezonden, om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken en aan blinden het herstel van hun zicht, om onderdrukten hun vrijheid te geven, om een genadejaar van de Heer uit te roepen.’

Hij rolde de boekrol op, gaf hem terug aan de dienaar en ging weer zitten; de ogen van alle aanwezigen in de synagoge waren op hem gericht. Hij zei tegen hen: ‘Vandaag hebben jullie deze schrifttekst in vervulling horen gaan.’

Dat is een aanhaling uit Jesaja 61. [Jezus knoopt er ook woorden uit hoofdstuk 58 aan vast, maar dat terzijde.] Luister goed naar wat hij zegt – en wat niet.

prison-barsDit staat in Jesaja 61 vers 1-3:

De geest van God, de HEER, rust op mij, want de HEER heeft mij gezalfd. Om aan armen het goede nieuws te brengen heeft hij mij gezonden, om aan verslagen harten hoop te bieden, om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken en aan geketenden hun bevrijding, om een genadejaar van de HEER uit te roepen en een dag van wraak voor onze God, om allen die treuren te troosten, om aan Sions treurenden te schenken een kroon op hun hoofd in plaats van stof, vreugdeolie in plaats van een rouwgewaad, feestkledij in plaats van verslagenheid. Men noemt hen ‘Terebinten van gerechtigheid’, geplant door de HEER als teken van zijn luister.

Is het je opgevallen? Jezus citeert Jesaja onvolledig. Hij stopt middenin een vers:

om een genadejaar van de HEER uit te roepen … en … een dag van wraak voor onze God

Maar het tweede deel laat hij weg. Wel een genadejaar – het jaar van Gods goedheid – maar niet een dag van wraak – de tijd dat onze God zich gaat wreken. De toespraak van onze Heer in Nazaret bevat alleen woorden van genade. Geen oordeel.

one-touch-of-gods-favour

Geen wonder dat de synagoge geschokt reageert.

De mensen die in de kerkbanken zitten, weten dat Jesaja leefde ten tijde van de ballingschap. Grote problemen voor het volk van God. Maar de profeet kondigt verlossing aan. Gods messias – de gezalfde des Heren, zijn christus – komt het volk van God bevrijden en zal de vijanden van Israel voor altijd vernietigen.

Dat legden ze ongeveer zo uit: de Romeinen worden de zee in gedreven – de dag van wraak – en de joden worden bevrijd – nu breekt het genadejaar van de Heer aan. Gods jubeljaar.

Jezus’ optreden past prachtig in dat plaatje. Is hij misschien de beloofde redder? Het nieuws over hem verspreidt zich in de hele streek. Iedereen is vol lof over hem. Laten we hem koning maken!

Valt dat effe tegen!

Jezus passeert z’n moederstad en doet er geen enkel wonder. Ze hebben geen reden om trots te zijn. Nazaret is niks meer dan Sarepta en Naäman. Eén pot nat.

grace_crop

Zeker, hij komt verlossing brengen. Voor iedereen die arm is … gevangen … blind – met andere woorden: voor jullie, stadgenoten. Joden in Nazaret, je bent niks op jezelf. Alleen als je naar mij luistert – je bloedeigen broer – pas dan breekt het genadejaar aan. I’m the One!

Hoe langer de preek duurt, des te bozer worden ze. Ze hebben donders goed door wat Jezus tegen ze zegt. Je bent arm en blind. Je hebt mij nodig. Woorden van genade zijn de doodsteek voor trots en eigendunk. Je staat met lege handen.

mk06_02pjn14_06

En om het nog erger te maken, sluit Jezus andere volken in. De weduwe van Sarepta. De Syriër Naäman. Gods genade is ook bedoeld voor hen en andere buitenlanders.

Natuurlijk weet Jezus heel goed dat God mensen zal oordelen. Maar nu is het de tijd om het goede nieuws te vertellen.

  • God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. Johannes 3 vers 17.
  • Ik ben immers niet gekomen om over de wereld te oordelen, maar om de wereld te redden. Johannes 12 vers 47.

De dag van wraak komt later. Maar vandaag is ’t de tijd van Gods welbehagen. Nu is de dag van de redding. 2 Korintiërs 6 vers 2.

00019205_h

Advertenties

2 gedachtes over “Narrigheid in Nazaret

  1. Je preken zijn altijd helder en pakkend. Ik hoop dat je ermee doorgaat als je in Nederland woont (ik bedoel het plaatsen ervan; preken zul je in elk geval doen!). Hopelijk hebben ze in BopZ een projector, zodat de illustraties ook tot hun recht komen!

  2. dat er in het nieuwe testament door de Here Jezus een “onvolledige”tekst uit Jesaja is geschreven , was me nooit opgevallen. een mooie uitleg daarvan ..fijn , om te lezen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s