Gods water over Gods akker

Wat is het moeilijkste in je werk als zendeling?

Van de afgelopen 30 jaar heb ik de helft in de zending gewerkt. Op sterkte daarvan durf ik wel een antwoord op die vraag te geven.

Het moeilijkste is niet: een vreemde taal leren. Ik ben gezegend met taalgevoel. Met vreugde heb ik Sotho geleerd.

Het moeilijkste is niet: werken in een andere cultuur. Ik houd van mensen: wie ze zijn, hoe ze denken, wat ze doen en waarom. Ik vind ‘t geweldig naar de mensen in Mamelodi te luisteren, hen te leren kennen en in die context het goede nieuws over Jezus te delen.

Het moeilijkste is: nieuwe christenen en ‘jonge kerken’ zelfstandig laten worden.

  • De Afrikaanse kerkleden regelen hun eigen geldzaken, organiseren op hun manier huisbezoek en onderlinge hulp. Jij kunt ‘t tien keer sneller en efficiënter dan zij. Maar je laat ze hun eigen gang gaan. Hun eigen fouten maken.
  • Je bent er om jouw kennis, ervaring en wijsheid beschikbaar te stellen. Maar nooit dring je jezelf op. Spreken is zilver, zwijgen vaak goud.
  • De gemeenten in Mamelodi en Soshanguve maken deel uit van één classis, samen met kerken die al tig jaren bestaan. Dat vraagt liefde en wijsheid om samen te werken.

loslaten

Loslaten is moeilijk. Elke ouder herkent dat.

Kan Harm al alleen naar school fietsen? Is het vertrouwd om Tineke met haar vriendinnen op vakantie te laten gaan? Hoe vroeg moeten ze in het weekend binnen zijn?

Loslaten lukt alleen in vertrouwen op God. Hij heeft Tineke en Harm als zijn evenbeeld gemaakt. Ze kunnen het, want ze zijn van Christus.

Ook nieuwe christenen zijn het evenbeeld van God. Ook in ‘jonge kerken’ geeft de Geest zijn gaven. Nog onlangs hoorde ik het de kerkenraad van Belhar zeggen: “Ons kan dit doen, want ons kyk op na die Here.”

Vertrouwen op de Geest. Dat heb ik moeten leren.

  • Met de beste bedoelingen heb ik ‘die arme zwarte mensen’ geld gegeven, vervoer naar de kerk aangeboden, dingen uit handen genomen. Vind je het gek dat ze passief worden, geen initiatief tonen en klagen als ‘de kerk mij niet helpt’?
  • Als een monument van mijn messiascomplex staat daar in Mamelodi een prachtige kerk. Ontworpen, gebouwd en betaald door ‘de zending’ voor de gemeente daar – en zonder de gemeente daar.
  • Ik heb m’n broers en zussen lastig gevallen met Nederlandse, vrijgemaakte specialiteiten waar ze ‘t goed zonder kunnen stellen. Ik had ze wat te vertellen. Maar heb ik voldoende naar hen geluisterd?

Wat een wonder dat de Heer zulke zwakke zendelingen zegent. Dat komt omdat ‘t zijn werk is en niet dat van ons. Wij werken op Gods akker.

loslaten

Dan kun je Gods water over Gods akker laten lopen.

Nee, niet niks doen. Laat maar gaan …

Het is hard werken. Dichtbij God leven. Mensen tot Christus brengen. Bidden om de Geest. Altijd terug naar de bijbel.

Gij komt het dorre land doorschrijden

met water uit uw beek

en tot een rijke oogst bereiden,

uw voetstap maakt het week.

[Psalm 65]

2 gedachtes over “Gods water over Gods akker

Geef een reactie

