Don’t Reply All

computerpunch

Ons rapport heeft in Kaapstad een flinke storm veroorzaakt.

Van 15 tot 19 april heb ik samen met Frits Raimond een bezoek gebracht aan Belhar, Leiden en Wesbank. In ons verslag beschrijven we het zendingswerk op de Kaapse Vlakte en doen we een aantal aanbevelingen.

De opwinding wordt veroorzaakt door de gespreksverslagen. Wat heeft A over B gezegd? En laat ik eerlijk zijn: ook door de conclusies die Frits en ik eraan verbinden.

etc_replyall48__01__630x420Op m’n scherm zie ik de e-mails heen en weer vliegen. Verontwaardigd. BOOS. Beledigd. Vol onbegrip. – En in de meeste mails ben ik inge-cc-d.

Moet dat nou zo?

Wat is er gebeurd met een goed gesprek onder vier ogen? Is dat niet beter dan je boosheid op het scherm te uiten en meteen te verzenden? En dat nogal voor het oog van iedereen.

Ja, ik maak me er zelf ook schuldig aan. Al heb ik wel geleerd om …

  1. een boze mail minstens een dag te laten liggen
  2. de knop ‘allen beantwoorden’ niet te gebruiken

Is er geen computerprogramma dat reply all kan uitzetten? Al die mails vervuilen m’n Postvak IN. Maar ze vervuilen ook m’n gedachten en de onderlinge verhoudingen.

Kappen met die hap!

reply_all

Een gedachte over “Don’t Reply All

  1. Dag Tjeerd. Dit is bedroewend om dit te hoor. Die Here leer ons om ’n probleem/moeite in so klein kring as moontlik te probeer oplos. (Mat 18:15) Ek stem saam dat mens jou nie deur jou emosies moet laat lei en te gou ’n antwoord stuur nie. Dink mooi na en stuur dit maar ’n dag later. Soms verander ek ’n antwoord na 1 of 2 dae heeltemal.

    Hilko

Geef een reactie

