Today, tomorrow … and then?

Drie keer naar de bank. Drie verschillende medewerkers. Drie keer een ander verhaal. Ik word hier zo niet goed van!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dinsdag. Als ik geld uit de muur wil halen, krijg ik een foutmelding. Mieke’s pasje geeft hetzelfde resultaat. Ik probeer nog een andere ATM. Tevergeefs.

Donderdag. Naar de bank in Gezina. Twintig minuten in de rij. Vriendelijke dame. “Iedereen moet z’n identiteitsdocument brengen plus proof of residence.” Kan gebeuren. Wel vreemd dat ze daar vorige maand niks van gezegd hebben toen ik een nieuw pasje kreeg.

Gelukkig kan ik wel pinnen in de winkel. Maar om de flappentap te kunnen gebruiken, moet ik me laten herregistreren. En Mieke ook.

ABSA Gezina
ABSA Gezina

Vrijdag. Samen met Mieke in de rij bij onze bank. Paspoort mee. Plus rekening van m’n mobiel als bewys van adres.

Vriendelijke dame. Ze vraagt alleen naar mijn papieren. “U had echt niet mee hoeven komen,” zegt ze tegen Mieke.

Mijn paspoort is in orde. Maar in hun systeem staat m’n oude paspoort. Dat kan ze wel veranderen. Maar dan moet ik m’n vorige paspoort laten zien. Zucht.

ABSA Bank at its headquarters in Johannesburg, South Africa (Barclays)Maandag. Alleen in een lange rij voor de balie, met m’n oude en m’n nieuwe paspoort, m’n telefoonrekening en een inwendige woede. Onvriendelijke dame. Die op de computer allerlei relevante details gaat invullen. “Hoeveel kinderen hebt u? Wie kunnen we bellen als u niet bereikbaar bent?”absa-bank-logo

M’n paspoorten zijn in orde. “Maar hebt u geen visum?” Ja, ik heb een work permit, die op 30 maart is verlopen. Ik heb een verlenging aangevraagd. “Maar zonder geldig visum kan ik u geen goedkeuring geven. U moet eerst uw stempel van Home Affairs laten zien.” Ik moet soebatten en zielig doen. Tenslotte verandert ze de status van m’n pasje. Voorlopig. “Maar zodra het hoofdkantoor dit ziet, zullen ze u weer blokkeren!”

2 gedachtes over “Today, tomorrow … and then?

Geef een reactie

