Mamelodi wordt wakker

Het was een boeiende vergadering gisteravond.

De nieuwe kerkenraad van Mamelodi, samen met de financiële commissie en de commissie van beheer. Een spoedoverleg. Want het is bijna 1 april.

P1000460

Op 1 april loopt mijn contract af. De zending is wel bereid om me langer af te staan, maar dan moet Mamelodi voor de verrichte diensten betalen. Dat vindt de kerkenraad redelijk. Laat moruti de Boer met z’n werk doorgaan. – Maar kunnen we dat opbrengen?

De fin.com. worstelt al een jaar om de puinhopen die de vorige dominee en secretaris achtergelaten hebben, op te ruimen. Bankrekeningen leeggeroofd. Kerkgeld in eigen zak gestoken. Schulden bij de belasting en de burgerlijke gemeente. Admin non-existent.  – Mede daardoor zijn de kerkleden huiverig geworden om bij te dragen voor de kerk. Enzovoort.

Als er geen fondsen zijn om voor een halve dominee bij te dragen … wat heeft ’t dan voor zin om een hele te willen beroepen? Het kerkverband ondersteunt armlastige gemeentes – maar die moeten wel 80% van de begroting zelf opbrengen …

Er is gespreksstof genoeg.

HelpEmergencyHomeSign

Vanaf de zijlijn volg ik de verrichtingen. De voorzitter houdt het overzicht, vat voortdurend samen en laat iedereen aan het woord komen. De secretaris heeft de agenda opgesteld en stelt scherpe vragen. Deze mannen weten van wanten!

3477520586_896c993a36_zIk spring maar één keer op de ketting.

Het gaat over het stemmen voor een nieuwe dominee op 24 maart. Hoe zorgen we ervoor dat de verkiezingen free and fair verlopen? De voorzitter is al jaren als vrijwilliger betrokken bij de verkiezingen voor het parlement. Hij denkt wel een collega van de IEC te kunnen regelen om te zorgen dat het democratisch toegaat.

brandMaar wie mogen er stemmen? De vorige dominee en secretaris zijn er met het ledenregister vantussen. Moeten we de mensen niet vragen om hun ID-boek mee te nemen, want alleen boven de 18 … –

Nu trap ik even op de rem. In de kerk hebben alle belijdende leden stemrecht, ook onder de 18. En register ofte not, de ouderlingen weten echt wel wie de full members van de gemeente zijn. Daar hebben we geen IEC bij nodig.

Voor de rest houd ik me rustig. Ik ben tenslotte op weg naar de uitgang.

10608570-emergency-exit-sign

Hopelijk lukt het de kerkenraad om zondag in dezelfde goede sfeer met de gemeente te overleggen. Dan zal ook voor mij duidelijk worden of ik na 1 april – tegen betaling – nog een poosje verder kan in Mamelodi.

Gods leiding, daar blijf ik op vertrouwen. Ook emergency meetings hebben een plaats in zijn plan.

Geef een reactie

