Blijven of weggaan?

Van m’n baas mag ik blijven.

De kerkenraad van de VGK Maranata heeft me tenminste een nieuw contract aangeboden. Datum: 9 oktober 2012. Looptijd: 5 jaar. Tot 2017 ben ik onder de pannen.

Onze kerk werkt niet met contracten. Dit papier is afgegeven om mijn werkvergunning verlengd te krijgen. Die loopt aan het eind van deze maand af.

Work Permit 2010 2013

Maar de kerkenraad doet z’n uiterste best om aan te tonen dat ik echt nog niet weg kan.

He is now a key senior member in a mission team which comprises of 6 missionaries of which 3 are black ministers.  

The mission field where Rev de Boer spends most of his time currently is Mamelodi. Some serious issues arose in 2010 and rev De Boer was the only missionary available to handle and salvage the situation. His more than 30 years experience as minister and missionary proves invaluable and his pastoral manner in guiding the members towards independence and responsibility is of critical importance to the successful functioning of the mission work in Tshwane.

Rev de Boer is an essential member of the mission team, a valued colleague to all ministers and missionaries in the Free Reformed Bond of Churches and an example to the congregations.

Ik ga ervan blozen. Zou het echt?

de-weg-kwijt-mannen-shirt-4Wat moet ik dan precies gaan doen na 1 april? Mamelodi is weer op de been. Soshanguve CC is gesloten. Nellmapius … ik zou er wel heen willen, maar de mensen daar willen liever dat George Mnisi blijft. Een andere taak?

Afgelopen zaterdag was er een strategisch beraad van ‘de zending’. Daar kwam ook de manpower aan de orde. Wie gaat wanneer wat doen?

In principe kan ik in Mamelodi nog een poosje verder. Zolang ze geen nieuwe dominee hebben. En zolang ze bereid zijn voor mijn dinsten te betalen:

 Rev de Boer will be able to assist Mamelodi congregation for a percentage of his time for a short period (not more than a few months) after 1 April pending the appointment of a newly called minister to the Mamelodi congregation.

In order for Mamelodi to take ownership of the situation, we request that the congregation make a contribution towards the salary and costs of Rev de Boer.

Die verlenging van m’n contract lijkt een reële mogelijkheid. Mamelodi heeft nog niemand beroepen. Op 24 maart spreekt de gemeente zich hierover uit. Dan weten ze wie ze willen hebben.Maar kunnen ze hem betalen? En 1 april is dichtbij … – De gemeente raakt in paniek. De nieuwe kerkenraad vergadert vanavond om de dreigende crisis te bespreken.

waar ben ik?
waar ben ik?

Intussen moet ik wel m’n aanvraag voor een nieuwe work permit indienen.

Ik was al bij Home Affairs in november. Daar stuurden ze me terug: Je bent te vroeg! Ik kreeg een lijst mee met documenten die ik – opnieuw – moest overleggen.

Dus Mieke en ik weer naar …

  • de huisarts voor een medische verklaring
  • het ziekenhuis voor röntgenfoto’s
  • het politiebureau voor vingerafdrukkenlogo

Het grootste struikelblok is de VOG, de Verklaring Omtrent het Gedrag uit Nederland. Niet vanwege m’n criminele verleden – maar de post raakt weg, de aanvraag wordt afgewezen, een procedure van bezwaar kost 6 weken, enz. Gelukkig ken ik een hoge ambtenaar in Wijk bij Duurstede die voor ons de ambtelijke barrières weet te slechten.

Van m’n baas mag ik blijven.

Van de overheid mag ik … blijven of gaan?

Zelf wil ik graag blijven. Maar is er werk voor me na 1 april?

Mamelodi wil me nog wel een poosje houden.

9dec08hoe-dannlboom

Om het nog ingewikkelder te maken, kreeg ik gisteren een beroep uit Nederland. De GKv Bergen op Zoom vraagt of ik dominee van de Emmauskerk wil worden.

il_fullxfull_189517212Weggaan of blijven?

Wat wil m’n Baas?

7 gedachtes over “Blijven of weggaan?

  1. Wat een dilemma. moeilijk voor je, Tjeerd!
    Ik wens je veel wijsheid in deze, meer dan bidden kan ik niet voor je doen.
    Sterkte

  2. Gefeliciteerd met je beroep! Je preken daar heeft dus inderdaad gevolg gehad. Veel wijsheid en gebed gewenst bij overwegen van de keus tussen blijven en weggaan.

    Edith en Kees

  3. Idd, komen of daar blijven?
    God zal zelf uw leidsman wezen! vrij naar Ps 25:6 (berijmd).
    Maakt het niet (altijd) makkelijker;
    Geeft mogelijk wel rust.

Geef een reactie

