Izikhothane

Gisteren heb ik weer een nieuw woord geleerd. Izikhothane.

Op catechisatie hebben we ’t over rijk en arm, goed en slecht in het licht van de bijbel. Via status, peer pressure en merkkleding komen we bij de jongste township trend.

burnin_magenta2
Izi-wat?

Wie echt rijk is, draagt niet alleen dure merkkleding. Hij gaat er bewust nonchalant mee om. En het toppunt van decadentie is om publiek je dure outfit in brand te steken. I_5045361352509_50_20130117Dan laat je zien: There is a lot more where this comes from!

Ik kan het haast niet geloven.

Ja, ik weet van merkkleding. De druk van kinderen op hun ouders. Ik ken het verhaal van Kamohelo Tsimane [14], die zelfmoord pleegde toen z’n vader geen Carvela schoenen [1200 Rand] voor hem wilde kopen. Maar dit?

Maar het is echt waar. Als ik thuis ga googlen en twitteren, zie ik dat Izikhothane al sinds 2011 een trend is. Kinderen die op straat en in het park bankbiljetten in brand steken. En echt niet alleen uit extreem rijke gezinnen. Ook arme jongens zetten de schaar in hun dure t-shirt.

Wat een ellende brengt deze show off met zich mee, voor tieners en hun ouders …

Bling culture has now reached a new low.

En nu pas begrijp ik die tv-reclame. Nando’s speelt al jaren in op wat gebeurt in de samenleving. Maar deze keer heeft hun kip een bittere bijsmaak. Bah.

Geef een reactie

