Duur beroep

Zelf deed ik het nog in januari tijdens ons verlof in Nederland. Preken op beroep. Je wordt uitgenodigd door een gemeente die nader wil kennismaken. Zij hebben een vacature. Mogelijk – ! – ben jij geschikt om die lege plaats te vullen. Zo’n proefpreek helpt om elkaar beter te leren kennen.

Mamelodi is op zoek naar een nieuwe moruti. In dat kader laten ze nu alle dominees in de regio Tshwane opdraven. Dat helpt de gemeente om een keuze te maken. Wie gaan we beroepen om Tebogo Mogale op te volgen?

Gisteren was Piet Magagula aan de beurt. Hij ging naar Mamelodi. Ik nam zijn preekbeurten in Soshanguve F4 en XX over.

P1000503

In F4 maak ik een wonder mee. De dienst begin te vroeg.

Als ik arriveer, staan de vaders buiten onder een boom te praten. We begroeten elkaar. We doen een gebed. En om vijf voor acht is de dienst aan de gang!

Wat een verschil met XX. Daar ben ik om tien uur nog alleen. Pas om kwart over begint brother Solly aarzelend met de dienst. Tegen het einde van m’n preek komen er nog mensen binnen.

inhaalverbodTussen beide diensten in krijg ik een bekeuring. Inhalen over een doorgetrokken streep is ook op zondag voor dominees verboden.

De boete is hoger dan het totale bedrag dat ik vandaag in de collecte heb gegeven.

Fijn hoor, dat preken op beroep.

Geef een reactie

