Zes weken geleden kreeg ik bericht van Tjerk de Vries dat hij ernstig ziek was. Deze week wordt hij begraven.
Wat ik toen schreef – aan hem en voor hem – reblog ik vandaag. Moge God zich ontfermen over Jannny en de kinderen.

volgdeboereninzuidafrika

Zondagmiddag. Onderweg naar Mamelodi zie ik de eerste jakaranda’s bloeien. Het belooft een mooie zomer te worden.

Maar niet voor iedereen. Deze morgen las ik de e-mail van een goede kennis. Een moeilijk bericht met slecht nieuws:

Eerder deze week werd slokdarmkanker bij me geconstateerd en later werd al duidelijk dat ook de lever is aangetast.

De jakaranda’s bloeien. Maar ik denk aan die andere inheemse boom: de Blinkblaar Wag-‘n-bietjie (Ziziphus mucronata).

De Engelsen noemen deze doornstruikBuffalo Thorn. Als een buffel aangevallen wordt – b.v. door een leeuw – kan hij zich in deze struiken terugtrekken. De scherpe doorns vormen een goede verdediging.

De Afrikaanse naam zegt iets over de bladeren – blinkblaar – maar vooral over de gemene punten. Als je in deze doornstruik terecht komt, sta je meteen goed stil. Effe wachten … Het vraagt een omzichtige benadering om hier zonder pijn uit te komen.

Een mooie…

View original post 364 woorden meer

Geef een reactie

