Bang voor de dood

Deze week was ik weer even in Soshanguve.

Ruim twee jaar geleden hebben we daar Bra Boy begraven. Hij was geen kerklid, z’n vrouw Magdeline wel. In zo’n geval helpt de kerk wel, zij het niet met alle ceremonies die we bij een gemeentelid uit de kast halen.

Af en toe kom ik nog in blok F in dezelfde buurt. Dan valt het op hoeveel mensen vriendelijk groeten. Dumela, tate moruti! Die begrafenis heeft ons veel goede publiciteit gegeven.

Ik moest terugdenken aan die ervaring uit 2010, toen ik deze week een artikel las in Verbum et Ecclesia met de titel “A pastoral investigation of the phrase ‘go tloša Setšhila’ [traditional purification] as the last phase in the process of bereavement mourning amongst the Basotho”.

Nadat Bra Boy begraven was, kwam zijn weduwe al snel weer in de kerk. Ze vierde zelfs het avondmaal mee.

Ik herinner me nog dat niet iedereen daar blij mee was. Er werden vragen gesteld. Er kwam kritiek.

Mevrouw M. hoort als weduwe zwart te dragen en zich niet onder de mensen te begeven. In de taxi durven de mensen niet naast haar te gaan zitten. Dood is gevaarlijk. Blijf uit de buurt!

Voor een weduwe geldt een avondklok. Die moet ’s avonds om zes uur binnen zijn. Als ze na zessen thuis komt, wordt er in de buurt over gepraat. De dood is gevaarlijk. Je wilt niet het risico lopen om die ’s nachts tegen te komen.

Het genoemde artikel van Rantoa Letsosa en Kwena Semenya laat je begrijpen waar die vragen vandaan komen. De auteurs helpen ook om als gereformeerde kerk in dezen je standpunt te bepalen.

prof. Rantoa Letsosa

Trouwe lezers van dit weblog weten dat de mensen in de township veel aandacht aan begrafenissen besteden. En dat daarbij allerlei ceremonies een rol spelen. [Klik b.v. hier, hier en hier.] V&E bevat ook op dat punt een interessante bijdrage.

Letsosa en Semenya lichten één onderdeel uit dat geheel:

Go tloša setšhila [traditional purification] is practised amongst all the Basotho tribes. Although each tribe performs it a bit differently, the essence of this ritual remains the same. The go tloša setšhila ceremony is performed to cleanse a person of the contamination brought about by the death of a person in the vicinity.

Het artikel geeft informatie over deze alom bekende traditie.

De auteurs zijn in gesprek gegaan met gereformeerde kerkleden en voorgangers. Waarom rouwen mensen? Waarom blijven ze een x-periode uit de kerk weg? Hoe kijk je aan tegen de traditionele reiniging? Heeft dat iets met Christus en zijn werk te maken?

De resultaten van die interviews zijn interessant. Opvallend – of misschien ook niet – dat de voorgangers veel gereformeerder zijn dan hun kerkleden!

V & E

Het artikel draagt ook schriftgegevens aan uit het oude en het nieuwe testament. De conclusie is onder andere …

… [that] the bereaved should be encouraged to attend church services even during the time of mourning and the congregations should be taught to make some extra effort to indicate moral support and not make the bereaved feel unwanted and impure.

The bereaved has to be guided with the Word of God to accept what has happened. Such acceptance in the presence of God does not mean that they may not miss the deceased; it means that they must not grieve in such a way that it would seem as though they are accusing God of taking the person and it also means that they should continue with their life in the grace of God. This pastoral counselling may be done during house visitation, Sunday sermons and Bible study.

Once the bereaved comprehend that death does not defile them and does not in any way have to affect their relationship with God the issue with regard to go tloša setšhila [traditional purification] would become a thing of the past. In such instances where the pastor or church leaders realise that people have some questions concerning defilement after death – they should rather focus more on teaching the bereaved about the effect of the blood of Jesus that was shed for our sins and that continuing with the go tlosa setšhila, being committed Christians would thus be an indication of undermining the blood of Jesus.

Deze zaken houden ook onze kerkleden bezig. Geen wonder dat onze new members’ course ook als bijlage een Funeral Policy heeft meegekregen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s