Goed idee !

Is het toeval of is het leiding?

Als ik maandag om half vijf vertrek naar Mamelodi, is Mieke bezig met een schoenendoos. Op mijn verzoek maakt ze een inbox. Die wil ik zondag vóór in de kerk op tafel zetten. Als het goed is, wordt hij de komende maanden vol.

In m’n huisbezoek focus ik tijdens deze periode op drie dingen:

  1. het is belangrijk om in de kerk te komen
  2. gebruik de gaven die de Geest je geeft
  3. betaal trouw je kerkelijke bijdrage

Deze 3 punten zijn gegeven met je christen-zijn. Je bent maar niet kerklid – je naam staat ergens in een boek – maar je bent een levend lid van [het lichaam van] Christus.

M’n bedoeling is om alle kerkleden in Mamelodi hun belofte aan God en zijn gemeente te laten vernieuwen. De ene helft van het papier kun je in je bijbel leggen – elke keer als je die opent, word je herinnerd aan je beloften. De andere helft stop je in de inbox. Dan weet de financiële commissie op hoeveel ze in 2013 kunnen rekenen. En met jouw gaven kunnen we in de kerk aan het werk.

M’n eerste bezoek vandaag is bij mevrouw C. Ze deelt haar zorgen over de gemeente en haar toekomst. We proberen te peilen waarom mensen ontrouw zijn in de kerkgang en weigeren om hun bijdragen te betalen. Er komen goede gedachten voorbij.

Zou het geen idee zijn, dominee, om een ‘suggestion box’ in de kerk neer te zetten? Niet iedereen durft in het openbaar te spreken. Maar geef alle mensen de kans om anoniem hun gedachten voor te leggen.

Daarna bezoek ik mevrouw K. temidden van de kinderen in haar crèche. We praten over haar werk, over haar man die in Soshanguve woont – maar ook over de kerk. Deze mevrouw is actief in de gemeente.

Misschien moeten we een ideeënbus op tafel zetten. Heel veel mensen willen wel iets doen in de kerk. Laat ze maar met suggesties komen.

Ik begrijp dat de financiële commissie vorige vrijdag dit idee heeft besproken. Daarom ben ik niet verbaasd dat mevrouw M. – evenals mevrouw K. lid van de FC – er bij m’n derde bezoek ook over begint.

Moruti, ik heb nog wel een doos staan die we op school gebruikt hebben. Zal ik die meenemen? – Wat zegt u? O, uw vrouw is bezig om een inbox te maken? Nog veel beter!

Als ik thuiskom, laat Mieke me haar werkstuk zien.

Mooie doos. Prachtige foto. Brede gleuf. Goed idee!

Geef een reactie

