Jargon

Heb je weleens een verslag van een cricket-wedstrijd gelezen?

Een willekeurig voorbeeld uit de krant van deze week [klik hier].

Misschien snap je er helemaal niks van. Dat kan aan de taal liggen. Maar ook aan de materie. Je hebt je nog nooit in cricket en de spelregels verdiept. De krant spreekt in raadselen:

  • hoe kun je met 2 paaltjies [wickets] verliezen?
  • hoe kun je winnen met 2 ballen over?
  • wat zijn draaiboulers en naatboulers?
  • wat betekent het om 141/1 in de 15de beurt te scoren?
  • hoezo 32 lopies (runs) van 17 ballen met 2×4 en 3×6?

Jaren geleden kon ik me daar ook niks bij voorstellen. Als ik nu zo’n verslag lees, heb ik er in m’n hoofd een plaatje bij. En op tv kijk ik af en toe graag naar een cricket-wedstrijd.

Dat komt omdat m’n belangstelling is gewekt en ik me in de sport ging verdiepen. Dat onze dochter Betteco in Australië een wetenschappelijk onderzoek naar cricket deed, heeft daarbij wel geholpen.

Je ontkomt niet aan jargon. Wie echte interesse heeft, komt daar wel doorheen.

In de kerk ontkomen we ook niet aan het gebruik van jargon.

Het gaat nu eenmaal over dingen die niet iedereen in z’n dagelijkse woordenschat heeft. Geloof, overgave, heilig leven, aanbidding, Gods gerechtigheid, troost, eeuwige vreugde. Halleluja. Amen.

Dat is niet erg. Wie zich echt in de zaken wil verdiepen, komt daar wel overheen.

Natuurlijk maken we de drempel niet onnodig hoog. Geen jargon om het jargon. Net zomin als cricket-spelers stoer gaan doen en dure woorden gebruiken om indruk te maken. Dan ben je geen goede ambassadeur van je sport. Dan schrik je belangstellenden af.

Maar van een beetje jargon hoeft niemand te schrikken.

2 gedachtes over “Jargon

  1. Ik luister liever naar een verslag van een viswedstrijd op de radio dan dat ik naar een tv uitzending van een cricketwedstrijd ga zitten kijken.
    Overigens deel ik van harte je mening over het kerkjargon. Spreek aansprekelijke taal!

    Ferdinand Bijzet

  2. Leuke blog in duidelijke taal 😉 Maar de vraag is nu moeten we ons verdiepen in de Bijbel of in de cricketregels…. Overigens wonen we al vanaf 2008 in Zuid-Afrika en begrijpen nog steeds niets van de cricket spelregels.

Geef een reactie

