Zou Zanele zwanger zijn?
Ik dacht het in februari. Het bleek toen om iets anders te gaan. – Maar zaterdag liet ze me vol trots haar baby zien; Amogelang, drie maanden oud …
Even rekenen …
Dan had ik achteraf toch gelijk!

volgdeboereninzuidafrika

Zwijgend zit Zanele op de bank. Moeder zit naast haar en doet het woord. Dit lijkt ernstig.

Eergisteren werd ik gebeld. “Moruti, we hebben een probleem met onze dochter. Kunnen we een afspraak maken? – O, komt u samen met Phineas? Nee, liever niet. We willen u graag alleen spreken.”

Moet kunnen. Afspraak gemaakt. En daar ben ik dan.

Vader is niet thuis maar wordt onmiddellijk gebeld. “De dominee is er. Kun je komen?” Vader heeft expres eerder vrij gevraagd op z’n werk om dit probleem met mij te bespreken. “Ja, we dachten: deze dominee is wel te vertrouwen.”

Intussen wordt de hele familie voorgesteld. Drie dochters, één zoon. We bespreken het weer, koetjes en kalfjes, het weer, de familie, het weer, de problemen in de kerk, het weer … – Gelukkig, ik hoor het hek knarsen. Vader is er.

Zwijgend zit Zanele op de bank. Hoe oud…

View original post 283 woorden meer

Geef een reactie

