Prayer support

Het woord gebedsdekking brengt mij altijd direct terug naar Ashton.

Sinds ik in Meppel begin jaren ’90 de beroemde romans van Frank Peretti las, heb ik meer oog gekregen voor de spiritual warfare en voor de rol van het gebed daarin.

Ik weet wel dat op Peretti’s wereldbeeld wat valt af te dingen. Maar wie kan zijn plastische beschrijving vergeten van duivelse demonen en hemelse strijders? En de steeds terugkerende vraag of de christenen wel met volharding bidden: Is er genoeg gebedsdekking?

Begin deze maand heb ik Peretti opnieuw gelezen. Ik was juist bezig met plannen voor een evangelisatie-project in Mamelodi. Volgende week is het schoolvakantie. Een mooie gelegenheid om met de jongeren van onze kerk de buurt in te trekken.

Project

During the one week September school holidays we want to evangelize the area around the FRC church building. Especially young people are invited to our church and to the special service. On the final Sunday we have a special service, focussed on our guests. After church we will have tea.

Participants

Members of the FRC Mamelodi. Especially the youth, who are available during the holidays. We want young people to share the gospel with other youth. Older members can be used to instruct, to pray and to do the catering.

Ook zonder Peretti zou ik aan gebedsdekking gedacht hebben. Maar het herlezen van z’n boeken versterkte me in m’n overtuiging. No evangelism without prayer support.

Een mooie bijbelse illustratie vind ik in Exodus 17.

Jozua vecht met z’n soldaten tegen de Amalekieten. Maar het gaat alleen goed zolang Mozes in gebed z’n handen opheft naar de hemel. Zo versloeg Jozua het leger van Amalek tot de laatste man.

De goede strijd moet gevoerd worden met de geestelijke wapenrusting. Jazeker, het zwaard van de Geest moet gehanteerd worden. – Maar niet zonder gebed:

Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen. Bid ook voor mij, dat mij de juiste woorden gegeven worden wanneer ik verkondig, zodat ik met vrijmoedigheid het mysterie mag openbaren van het evangelie waarvan ik gezant ben, ook in de gevangenis. Bid dat ik daarbij zo vrijmoedig spreek als nodig is.

Daarom is in onze planning nadrukkelijk aandacht voor gebedsondersteuning:

  • We gaan in tweetallen het gesprek aan. Je kunt elkaar aanvullen. Maar ook: terwijl de één praat, bidt de ander zachtjes om wijsheid en de goede woorden.
  • Terwijl de jongeren op pad gaan, bidden ouders / ouderen in de kerk voor hen. Geen evangelisatie zonder prayer support!
  • In de wekelijkse bijbelstudie doen we deze maand niet alleen praktische oefeningen – hoe vertel ik iemand het evangelie in 2 minuten? welk antwoord geef ik op lastige vragen? – maar we staan ook stil bij de rol van het gebed in de verkondiging.

Zelfs de professional Paulus vraagt nadrukkelijk om gebedsdekking:

Bid ook voor mij, dat mij de juiste woorden gegeven worden wanneer ik verkondig … Bid dat ik zo vrijmoedig spreek als nodig is.

Zouden wij dan als amateurtjes zonder kunnen?

Helaas. Na vier weken lobbyen heb ik wel 5 enthousiaste jongeren die willen meedoen – waarvan 3 meisjes uit m´n belijdenisgroep – maar geen enkele volwassene. Niemand voor de catering. Niemand voor de prayer support.

Daarom blaas ik het evangelisatie-project af. Geen house-to-house volgende week. Geen special service op 7 oktober. Ik denk dat ik die zondag over Exodus 17 ga preken. De noodzaak van gebedsdekking. – Toch een speciale dienst dus ;-).

Terwijl ik hiermee bezig ben, lees ik een bericht in het ND.

Arie Reitsema – NGK emeritus-zendeling in Kwa Zulu Natal – maakt zich zorgen over de ondersteuning voor het zendingswerk. Nee, niet financieel – dat zit wel goed. Maar wordt er genoeg gebeden?

Toen mijn vrouw en ik de jaren ’60 begonnen met het werk in Zuid Afrika, waren er op maandelijkse gebedsavonden in Nederland wel honderd mensen, maar nauwelijks geld. Met dat gebrek aan geld konden we wel leven, het gebed hadden we harder nodig. Nu is er veel meer geld, maar zijn er nog maar een handvol mensen op een gebedsavond. Ik vind dat erg zorgelijk. Als je denkt er met geld alleen wel te komen, denk ik dat je gelooft in de maakbaarheid van het geloof. Met geld krijg je geen christenen. God moet de harten openmaken en daar is veel gebed voor nodig.

Heer, geef ons support van Mozes, Aaron en Chur!

Een gedachte over “Prayer support

  1. Ik zag het papier met het evangelisatieplan in Mamelodi liggen. Geweldig idee, en goed opgezet! Maar wat jammer dat jongeren en ouderen niet mee willen doen. Zijn ze self-absorbed of misschien bang om te evangeliseren? Ik merk dat mensen hier zo gewend zijn aan instrukties en bevelen. Maar voor geestelijke dingen levert dat geen goede motivatie – en het houdt ook niet lang. Misschien helpt het om hun vrijmoedigheid te stimuleren door een dieper begrip van Gods goedheid en macht, en door hen te motiveren dmv Gods beloften.
    Noodzaak voor gebed: helemaal mee eens! Ik schiet daar ook in te kort. Als we er meer van doordrongen raken dat God de hoogste realiteit is, en zijn koninkrijk echt, gaan we vuriger bidden. Hoe kan het dat ik zo weinig praat met degene wiens gezicht ik een eeuwigheid lang mag zien?

Geef een reactie

