Waar zijn ze gebleven?

De laatste paar dagen heb ik de meeste voormalige kerkleden uit Soshanguve CC gesproken.

  • Bij de begrafenis van Solomon Ndhlovu kwam ik er heel wat tegen.
  • Zondag kerkte ik in Soshanguve WW om student Jacob Mnisi te coachen.
  • Gisteren heb ik een stuk of 10 adressen in wijk CC bezocht.

Deze nazorg is deel van mijn opdracht na de sluiting van CC op 1 april 2012. De ex-CC-ers moeten een nieuw kerkelijk onderdak vinden. Mijn taak is om ze daarbij te begeleiden.

prognose april

Mijn bevindingen totnutoe zijn opmerkelijk.

De verwachting rond 1 april was dat de meeste leden zouden overgaan naar WW, de wijkkerk van ds. Jerry Mhlanga. Qua afstand en – dus – qua kosten ligt dat voor de hand.

De tussenstand per vandaag 10 juli laat zien dat de meerderheid in wijk F4 is terechtgekomen, bij ds. Piet Magagula. Ik verwacht dat dit segment nog zal groeien.

stand van zaken juli

Hoe kun je dit verschijnsel verklaren?

  1. Moruti Mhlanga is met ziekteverlof en heeft ‘zijn nieuwe mensen’ dus niet kunnen opvangen. Moruti Magagula is pastoraal zeer actief, ook in ‘mijn oude wijk’ CC.
  2. De kerk in wijk WW komt over als een yuppen-stadskerk met weinig onderling contact. F4 heeft meer van een plattelandsgemeente met warmte en aandacht.
  3. De gemeente van F4 heeft de oude mensen in CC geholpen met vervoer naar de kerk. Niet dat ze in de watten gelegd worden – iedereen betaalt een eigen bijdrage van 50% – maar hun is wel zorg verleend.

Of een gastvrije gemeente dus een positieve uitstraling heeft!

Geef een reactie

