Het Woord is gehoord

Zijn er nog andere mededelingen?

In Mamelodi doen we de afkondigingen na de kerkdienst. Dat is wel zo handig – dan is iedereen er tenminste. Als we de dienst beginnen is er nog maar een handjevol. De rest komt tijdens het eerste halfuur binnen.

Zijn er nog andere mededelingen?

Omdat we geen kerkenraad hebben, worden de berichten voorgelezen door mijzelf of door Phineas Kgatle. Het preekrooster. Activiteiten deze week. Conferenties en cursussen. De jeugd. Financiële zaken. En wat er verder maar ter tafel komt.

Zijn er nog andere mededelingen?

Dat is altijd afwachten. Het varieert van korte opmerkingen – Kunnen de dames even nablijven? – tot belangrijke punten die bespreking oproepen – voor je het weet zit je midden in een gemeentevergadering.

En gelukkig wordt er tegenwoordig ook weer af en toe gelachen.

Zijn er nog andere mededelingen?

Wat zegt die ene broeder nu? Lentšu le kwetšwe. “Het woord is gehoord.” Ik versta hem wel maar begrijp ’t niet. Hoezo? Welk woord is gehoord? En door wie dan?

Hij herhaalt het. En wijst daarbij naar het schoolbord waar onze collectant Molefe zojuist de opbrengst van de collecte heeft genoteerd. O, nu snap ik het.

Deze en de vorige week ging de preek over geld. Vanuit 2 Korinte 8 en 9 heb ik gesproken over Christian Giving. Over de collecte en de tiende. Over dankbaarheid en liefde. Over onze houding: God heeft de blijmoedige gever lief. Over een begroting maken en bewust geven.

Ik begrijp dat de grappende broeder daarop doelt.

Lentšu le kwetšwe. “Het woord is gehoord.”

De collecte heeft bijna het dubbele opgebracht van vorige week.  Terwijl er nu minder mensen in de kerk zijn. Ik heb zelf minder gegeven dan vorige zondag. En toen hadden we ook nog drie ouderlingen uit Pretoria op bezoek.

Zou het waar zijn?

Heeft m’n preek gehoor gevonden?

Heeft het woord van God de mensen geraakt?

Het vervolg zal het leren. Kijken wat de collecte volgende week opbrengt als ik er niet ben.

Later in de week ben ik op bezoek bij degene die na de dienst dat grapje maakte. Hij is juist bezig z’n nieuwe Mercedes C 180 nog mooier te laten blinken. In de garage staan nog twee luxe auto’s.

Ik maak een grapje. “Je moet nodig je garage uitbouwen.”

Ik denk maar zeg niet hardop: Jij kunt ook wel in je eentje dat bedrag van de collecte op tafel leggen.

Lentšu le kwetšwe naa?

Is het Woord gehoord?

Geef een reactie

