Dan word je oud …

De vakantie is voorbij. Dus was ik deze week weer op huisbezoek.

Gisteren kwam ik daarbij heel wat nieuwe mensen tegen:

  • de moeder van een catechisant
  • de demente oma uit een ander gezin
  • de man en de beide zonen van een aspirant-kerklid
  • de vrouw van een ex-ouderling

Pastorale bezoeken kunnen ook heel wervend zijn!

vier generaties

Dipuo [16] uit Mamelodi-West is m’n catechisant. Ze wil haar baby – Boikarabelo = verantwoordelijkheid, 1 jaar en 3 maanden – laten dopen. Ik zoek haar op in wijk A4.

Deze straat ken ik van vroeger. Hier hadden we een oude mevrouw wonen. Hoe heette ze ook alweer? Klein vrouwtje met een grote mond.

Gisteren ontmoette ik Dipuo’s moeder. Ik weet dat ze vroeger lid van onze kerk was. Dipuo is zelfs bijna in de Free reformed gedoopt. – Bijna, want op de doopzondag kwamen ze te laat in de kerk en ging het feest niet door. Bizar verhaal!

Hoe ben je bij deze kerk gekomen?

Dipuo’s moeder vertelt dat ze vroeger met haar oma meeging naar de Ntshabohloko-school. Ze kent alle namen uit die tijd: mma Mawela, evangelist Mogashoa, moruti De Boer … Ze herinnert zich nog in welke combi ik reed. En is blij verrast als ze erachter komt dat ik De Boer ben.

Maar hoe heette die oma dan met wie jij … ?

Dat kleine vrouwtje met die stok – koko mma Matlala – blijkt haar oma te zijn. En de betovergrootmoeder van de baby die ik later dit jaar mag dopen.

Een gedachte over “Dan word je oud …

Geef een reactie

