Praktisch

Volgens psychologen is het gezond. Concreet denken is beter dan abstract, las ik ergens.

Zouden er daarom zo weinig depressieve mensen in Mamelodi zijn? Nou ja – een beetje, soms.

Concreet denken gaat de meeste mensen beter af dan abstraheren. Geef ze een casus en ze storten er zich vol enthousiasme op. Voor mij is het een insteek om bij een algemeen probleem te komen. Maar zij komen er na afloop op terug: “Ik wou nog even tegen Cynthia zeggen …”

Ook in de gesprekken over de problematiek in Mamelodi treft mij hun concrete woordgebruik.

Als het gaat over een ouderling en z’n schorsing die later weer werd opgeheven:

Broeder A. mocht toen niet meer voor in de kerk zitten [in de ouderlingenbank, TdB] … Maar toen hij een tijdje achterin gezeten had, zagen we dat hij zich schaamde en hebben we hem weer naar voren geroepen.

En het mooiste staaltje: toen in november 2011 de hele kerkenraad besloot terug te treden, hebben ze de ouderlingenbank fysiek van z’n plaats verwijderd. Over concreet denken gesproken!

Ik houd wel van zo’n plat-op-die-grond benadering.

Zelf begin ik nu ook al zo te praten:

De kerken uit de buurt [in de classis] zullen in juni een finale beslissing nemen. Ik hoop dat we de bank van de ouderlingen dan weer voorin kunnen zetten.

Dat ziet er gezond uit!

Een gedachte over “Praktisch

  1. Uitstekende reflection. Ek sit al heel week en nadink oor die boodskap en die invloed daarvan op/deur kultuurverskille.

Geef een reactie

