De koek is op

We zijn laat, Mieke en ik. Maar als we om precies 8 uur in CC aankomen, is er nog geen kerklid te zien.

Er staan wel drie mannen in zwart pak. Voorgangers van een gemeente in de buurt die ons kerkgebouw wil overnemen. – Er zijn meer kopers op de kust. Na de dienst staat een andere moruti te wachten. En in het geheugen van m’n mobiel heb ik de nummers opgeslagen van nog twee potentiële kopers …

De opkomst is goed vandaag: zo’n 45 kerkgangers. We zingen met overgave. De preek lijkt met meer dan gewone aandacht beluisterd te worden. In ons gebed danken we de Heer, we belijden onze tekorten en we bidden voor onszelf en voor elkaar.

En dan is er koffie. Mieke heeft cake gebakken. Anderen komen met scones. Het is gezellig. En passant deel ik nog wat transfers uit aan mensen die ik door de week niet thuis heb getroffen.

De vrouwen van de gemeente groepen samen. Zij verdelen het spaargeld. Ik houd ze in de gaten: komt het goed? Maar ik zie dat ze werken volgens het boekje. Het lijkt in harmonie te gaan.

De financiële commissie komt nog wel even in het nauw. Iemand wil z’n kerkelijke bijdrage terug. Een ander begint over z’n geld dat hij in 2006 voor kerkbouw heeft betaald. – Maar tenslotte kan ik met de safe en de sleutel naar huis.

De koek is dan al op.

Niet alleen laadt iedereen z’n bord vol met scones en cake – dat is normaal in Afrika – maar sommigen gaan er van tussen met een volgestouwde plastic tas of ijsdoos – niet normaal maar asociaal. Daarmee wordt de verkeerde mentaliteit in Soshanguve CC nog één keer duidelijk gedemonstreerd.

Geef een reactie

