Kippenhok

Ze zijn er als de kippen bij. Vooral als er iets te halen valt.

Vraag ze niet iets te doen of te betalen. Maar bij het verdelen van de buit staan ze vooraan.

Maar laat ik bij het begin beginnen.

Zondag. We spreken af om er op 1 april een waardig afscheid van te maken. We nodigen zoveel mogelijk mensen uit. We drinken thee na afloop. Let’s go out with a bang!

Maandag. Ik vraag iemand uit de gemeente om koekjes te bakken. De kerk voorziet de fondsen om meel en zo te kopen. Ook bij de caretaker laat ik geld achter voor koffie, thee, suiker & melk en vruchtensap.

Krijg ik later op de dag een berichtje van de koster:

Moruti.

I have found the R200 for the Sunday tea, my problem is that, 24 March it was women’s conference and after conference the mothers of cc have share the cups and plates of the church, then it will be difficult to organized tea on Sunday because there rise nothing left.

Begrijp ik dat goed?

Zaterdag was er een vrouwenconferentie in CC. Zondag na de dienst kregen we daar een verslag van. Wat ze er niet bij vertelden, is dat de aanwezige moeders uit onze gemeente na afloop de borden, de kopjes en het bestek verdeeld hebben. “Zo, dat heeft de kerk toch niet meer nodig.”

Als ik de kast open doe, zie ik dat het klopt. Alles is pleite: serviesgoed, de koffie-urn, alle glazen … Er ligt alleen nog een doos met plastic lepels.

Nu begrijp ik waarom die ene mevrouw zondag met de kruiwagen naar de kerk kwam …

Is dit niet het servies dat we in juni 2009 gekocht hebben met projectgeld uit Nederland?

De kopjes en borden zijn dus niet van de moeders in CC maar van de mission. Ik had gedacht dat het naar de nog jonge gemeente in wijk F4 zou gaan ofzo.

Wat is dit voor diefstal?

Woensdag. Ik heb er nog een nachtje over geslapen. Toch stuur ik nu alle moeders een sms-je:

To the mothers who stole the plates and cups etc. from CC: please bring it back before Sunday. O se ke wa utswa. Moruti.

Tijdens m’n huisbezoeken die middag constateer ik dat mijn knuppel in dit hoenderhok z’n uitwerking niet heeft gemist. Ik krijg verwijten en excuses te horen. Er is en wordt tussen de vrouwen zelf heel wat gepraat.

En als ik later op de dag even in de kerk ga kijken, zie ik dat de kast in elk geval alweer voor een deel gevuld is. De rest zal hopelijk zondag teruggebracht zijn …

Ergens heb ik wel lol om te zien hoe één sms-je … Stilletjes denk ik dingen als: Verdeel en heers – de kippen verdelen maar de haan heerst.

Aan de andere kant. Deze pluk-de-kerk mentaliteit is nou precies waardoor de gemeente in CC tenslotte is ondergegaan. Hoe kan ik een graantje mee pikken?

Deze middag bezoek ik een oude zuster. Ze is slecht ter been en komt al een poosje niet meer in de kerk. Maar ze is goed op de hoogte:

Ja, ze hebben het me verteld. Zondag is de laatste dag. Dan krijgt iedereen wat hem toekomt.

Nou, ik ben er niet. Ze komen het wel brengen.

Wat dat betreft kan die vrouwenconferentie van zaterdag nog een staartje krijgen.

De vrouwen uit de verschillende gemeentes werken volgens het stokvel-systeem. Elke groep brengt een envelop mee met R 500. Dat wordt beurtelings aan één van de kerken gegeven. Zo spaar je dus samen om eens in de zoveel tijd een grote klapper te maken.

De CC chicks hebben dus bij het sluiten van deze ren nog enkele duizenden te verdelen.

Dat zal me nog een gekakel afgeven. Out with a bang …

2 gedachtes over “Kippenhok

  1. Het zou mooi zijn als ze met overtuiging bij WW of XX aansluiten en de bezittingen van de kerk + het spaargeld daar als bijdrage aanbieden, toch?

Geef een reactie

