Uit een nog oudere doos

Deze week is de laatste voor Soshanguve CC. Zondag is het finish & klaar.

Dus neem ik de tijd om terug te kijken. Wat is er in deze 3 jaar – sinds 2009 – gebeurd? En ik kijk nog wat verder terug.

In 2004 leende de Martuskerk mij drie maanden uit aan de zending. Wat kom ik in mijn dagboek van toen tegen over de gemeente van Centrum?

Interessant om dat in 2012 terug te lezen.

[Ook de foto’s zijn uit 2004.]

[zondag 25 juli 2004]

Om acht uur in Centrum. Een al wat oudere gemeente, mensen die vaak al wat langer lid van de kerk zijn. En zingen dat ze daar kunnen. Heerlijk om de voorganger lekker te zien swingen en de oude oma Mabena met haar kussentje te zien klappen.

[donderdag 29 juli 2009]

Centrum laat me sterk aan Mamelodi denken, in z’n mensen (veel ouderen), in z’n problematiek die je tegenkomt. Wat dacht je hiervan? Vorige week is mma M overleden. Ze leefde gescheiden van haar man, de vader van haar kinderen, die echter wel regelmatig op bezoek kwam. Nu droomde de oude koko (oma) M – ook kerklid – de laatste tijd steeds over tatamogolo (grootvader). Hij was heel boos en zei: wie is die man die steeds komt, ik ken hem helemaal niet. Zou het nu niet zo zijn dat tatamogolo in z’n boosheid mme tot zich heeft genomen … Die vragen spoken door het hoofd en worden in de gemeente besproken …

[maandag 2 augustus 2004]

Vanmiddag ga ik weer met George Mnisi op huisbezoek. In hoog tempo doen we 7 bezoeken, waaronder de oude mevrouw Mabena. Wat op mij de meeste indruk maakt is het oude echtpaar M (hij 72, zij 69). Ze vertellen over hun zoon die een jaar of 5 geleden z’n huis, z’n vrouw en zichzelf in brand heeft gestoken. Er zat een scheiding aan te komen en dat kon hij niet verkroppen. Wat hebben die vriendelijke oude mensen een leed te dragen …

Na de huisbezoeken doe ik samen met George de Young Adults Class.  Drie jong volwassenen die graag lid willen worden. Ik mag ze ondervragen over Pasen, Hemelvaart en Pinksteren. Ze komen er alle drie goed uit. Bemoedigend!

[zondag 8 augustus 2004]

De kerk in WW begint om 9 uur. Dat wil zeggen: om ongeveer 10 over 9 beginnen we. Dan zijn er circa 10 kerkgangers aanwezig. Als de kerk uitgaat, zijn er 40 tot 50.

Een aandachtig gehoor, dat wel. Ook hier potloden, pennen en merkstiften in de aanslag. Hier zijn ook mannen aanwezig. Sommige kerkgangers komen met de auto. Heel wat anders dan het oude en arme Centrum!

[vrijdag 13 augustus 2004]

Vanmiddag in Centrum deelgenomen aan de jeugdactiviteiten: catechisatie 12-15 jaar (1 deelnemer) en jeugdvereniging (6 personen, bijbelstudie over 2 Timoteus). Centrum lijkt niet erg te leven, als je ‘t met de rest vergelijkt. Maar volgens iedereen is het nog veel erger geweest en is er dit jaar juist een soort revival gekomen. Laat ik de dag van de kleine dingen niet verachten …

[zondag 29 augustus 2004]

In Centraal preekt George. Mooie preek over Henoch, Genesis 5. Ik kom erachter dat Soshanguve toch wel veel op Amersfoort lijkt. Ondanks een mooie preek zie ik mensen die zitten te pitten. En in zeker drie gevallen zitten mensen naast elkaar – twee aan twee in de schoolbanken – maar laat de een de ander niet meezingen uit z’n boekje. Lekker gastvrij.

[zondag 17 oktober 2004]

De kerk in Centraal zit echt stampvol, zeker 30% is gasten. Drie jonge mensen die belijdenis doen, waaronder twee mannen! Na afloop bieden twee dames al zingend en dansend de certificaten aan. Daarna mogen de oudste man en vrouw (broeder Rakgathoe en zuster Mabena) mij en de nieuwe leden toespreken. Dat doen ze met veel overtuiging.

En dan is er frisdrank en koek, voor gemeente en gasten.

Geef een reactie

