Zoek eerst het koninkrijk van God

Nu kan ik tenminste aan m’n afscheidspreek beginnen.

M’n tekst voor 1 april had ik al gekozen. – Ik ga preken over het slot van Matteus 6. Vanaf 1 januari ben ik al met de bergrede bezig. – Maar ik was nog niet in the mood.

Hoe kun je een afscheid voorbereiden als je niet zeker weet of het wel doorgaat?

Sinds de brief- en gedachtenwisseling tussen CC en de Mission Board, moest ik even pas op de plaats maken. De gemeente hield haar adem in: gaan we toch nog door? In die situatie ga ik niet met attestaties wapperen. En Matteus 6 heb ik ook even geparkeerd.

Maandag was het dan zover, De zendingscommissie keek nog één keer naar het verzoek van CC. De brief van brother Jack & sister Norah. Hun tweede brief met praktische handvatten: zo pakken we het aan. Plus de begroting, na mijn commentaar gelukkig wel bijgesteld.

De discussie duurde niet eens lang.

Het in november genomen besluit om te stoppen was gebaseerd op goede gronden. Er is geen reden om daarop nu terug te komen. Een paar leden hebben op papier een prachtig plan opgesteld. De meerderheid is nog even laks als voorheen, zo niet erger. Dit plan heeft geen kans van slagen.

De ingediende begroting is volstrekt onrealistisch.

  • De inkomsten. Niets wijst erop dat je deze bedragen binnen zult krijgen.
  • De uitgaven. Sam en z’n gezin zullen zo van de honger omkomen.

Zo viel maandag om 20.12 het doek voor 2012. Slik.

Ik kan nu gaan beginnen aan m’n laatste taak in CC. De mensen helpen om een thuis te vinden in één van de naburige gemeentes. Afscheid nemen …

En op zondag 1 april een hartelijke preek. Met een eerlijke evaluatie van het verleden. Een dringend appèl voor het heden. En christelijke hoop voor de toekomst.

Een gedachte over “Zoek eerst het koninkrijk van God

  1. Het is goed: er is duidelijkheid nu. Opvang in een andere gemeente is barmhartiger dan mensen op zichzelf laten aanmodderen, waar het plan op uitgelopen was. We wensen je veel sterkte met het overdragen van de mensen en hopen dat de mensen de christelijke hoop zullen vasthouden!

Geef een reactie

