Preken over de kerk

P1020965
Gisteren heb ik voor de eerste keer in wijk F4 gepreekt. Het was koud in de kerk. De gemeente was dan ook vrij klein: 6 mannen, 11 vrouwen, 8 jongeren en een stuk of 15 kinderen.

De beide woorden die ik daar gebruik – ‘kerk’ en ‘gemeente’ – speelden in m’n preek een belangrijke rol. Ik preekte vanuit 1 Korinte 12 over de gemeente als het lichaam van Christus. Volgende week hoop ik die preek ook in CC te houden.

Ik vond het wel lastig om in Noord-Sotho de goede woorden te kiezen. We kennen zowel het woord kereke als het woord phuthego. Het laatste woord staat voor de mensen in de plaatselijke gemeente. Het eerste woord wordt meestal voor het gebouw van de kerk gebruikt. Hoewel het ook in de apostolische geloofsbelijdenis staat: Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk (kereke). Je kunt het dus wel gebruiken voor ‘kerk’ in algemene zin. Maar zo gauw het over de gemeente gaat – de leden, de voorganger, de activiteiten – kun je toch beter phuthego kiezen. Lastig.

Jesusinsidecustom0dl

Ik schrijf m’n preek in het Engels. Tijdens het uitspreken ervan moet ik dus steeds kiezen. Welk woord gebruik ik in Sepedi?

  • Why do we go to church (kerekeng)?
  • What does it mean to be a church member (setho sa phuthego)?
  • He is present in his church (phuthegong – in de gemeente, haar prediking, haar diaconaat etc. en/of kerekeng – hier waar we onze diensten houden).
  • Are you a living member of the church (phuthego)?
  • No-one is useless in church (kerekeng – de kerk in het algemeen en/of phuthegong – de gemeente hier in F4)
  • Take a look at our church life (bophelo bja phuthego – ik ging concrete voorbeelden noemen).
  • Insulting the church (kereke, heel algemeen en/of phuthego, lelijke dingen zeggen over een concrete gemeente) is insulting Christ.
  • Let us thank God for the church (algemeen, in de zin van de geloofsbelijdenis, dus kereke).

P1020964
Hopelijk hebben ze het begrepen in F4. Niet alleen de woorden maar het Woord.

Een gedachte over “Preken over de kerk

  1. Bijzonder, Tjeerd. Ook ik heb afgelopen Paaszondag de vergelijking met de aardbeving in Japan gemaakt! Twee platen schoven over elkaar: die van de hemel over de aarde, die van het leven over de dood. En mijn laatste zin was dat er nog één zo’n aardverschuiving komt: Hebr 12 slot. Met als gevolg een geweldige tsnumai. Niet een die dood en verderf zaait. Maar die ons overspoelt met nieuw, eeuwig leven.

    Ferdinand

Geef een reactie

