Stille week

Doodstil is het in de tent.

Deze week hebben we elke avond een biduur bij de familie Mashamaite. Zaterdag om acht uur is de begrafenis.

In de stille week hoef ik niet naar teksten te zoeken. Waar moet ik het anders over hebben dan over Jezus? … het Lam die onze zonden op zich nam …

Dat is de enige troost die je de mensen kunt bieden bij een sterfgeval. Niet de goede daden van opa M. Maar het geschenk van het eeuwige leven door Christus.

Videoband 
Doodstil wordt het in de tent.

Het gaat over een persoonlijke vraag. Als jij nou morgen of volgende week sterft, weet je dan zeker dat je naar de hemel gaat? Dan gaat het dus even niet meer over de gestorvene. Je moet nadenken over je eigen relatie met God.

Ik leg het uit aan de hand van een videoband. Een sterk voorbeeld dat ik wel vaker gebruik. [Niet zelf bedacht, maar ontleend aan Christianity Explored.]

Stel deze video bevat de film van jouw leven. Je daden. Je woorden. Je gedachten. Zou je willen dat andere mensen die konden zien? Inclusief je geheimen en je fouten …

Je schaamt je voor andere mensen. Maar je zonden houden je ook bij God vandaan. Hoe kan hij je in de hemel toelaten met al je zwakheden en al je vuiligheid?

Celogocrun 

De video ligt op mijn uitgestrekte rechterhand. De zonde ligt zichtbaar tussen mij en God.

Maar dan … je snapt het al. Mijn linkerhand is leeg. Jezus is volmaakt, zonder zonde. Niets is er tussen hem en God. In hem heeft God alle plezier.

En toch … op Goede Vrijdag. Jezus werd opgepakt. Hij is gemarteld, veroordeeld, aan het kruis geslagen. En hij koos daarvoor. Hoe kan een onschuldige veroordeeld worden?

De video verhuist van m'n rechter- naar m'n linkerhand.

Want hij kwam om onze zonden op zich te nemen. Hij is veroordeeld voor mijn fouten. Gedood om mijn vuiligheid. In de hel om mijn vervloeking te dragen.

Nu is er niets meer tussen God en mij. M'n zonden zijn weg, kijk maar. God houdt van mij dankzij Jezus. Ik mag door hem de hemel binnengaan.

Ceroad 

Het is doodstil als ik m'n preek houd.

En als we dan zingen, voel ik de ontroering in de tent. Wat een troost: opa M. was een christen en hij is nu in de hemel. Wat een sterke oproep voor iedereen: kom tot Christus.xefxbbxbf Hij is de weg, de waarheid en het leven.

Een gedachte over “Stille week

Geef een reactie

