Hier word ik echt boos van

Zaterdagmiddag vier uur. Ik klop aan de deur bij zuster MV.

Zij is het kerklid dat het verste weg woont. In Slovoville, Mabopane, nog voorbij Libanon. Vanaf mijn huis is dat 53 km. Dus maak ik een afspraak als ik haar wil bezoeken.

Dat valt nog niet mee. Vanaf maandag sms ik haar dat ik haar zaterdag wil komen zien. "Welke tijd past jou het beste?"

M'n vijfde sms – op vrijdag - heeft succes. "Ik ben zaterdag en zondag de hele dag thuis."

Voor alle zekerheid bevestig ik het nog even. C u @ 4.

En daar sta ik dus. De deur gaat open. Een vriendelijke jongeman staat me te woord.

– Nee, MV is er niet. Ze is naar de vergadering van haar society in Soshanguve.

– Hoe laat komt ze terug?

– Weet ik niet, de vergadering begon om drie uur.

P1040906 
Ik sta perplex. Waarom maak je dan een afspraak met me? Had je dan niet even kunnen sms-en? Wat is dit voor een manier van doen?

Ik merk dat ik nu – na vier dagen – nog steeds boos ben. Het is maar goed dat MV zondag niet in de kerk was. Anders had ik haar flink op haar donder gegeven. Wat denk je wel om zo met mijn tijd en met de benzine van de kerk te morsen?

P1040936 
Ja, zegt iemand, dat is de volksaard. Te laat komen. Beloven en niet doen. Zwarten zijn onbetrouwbaar.

Maar ik geloof er helemaal niks van. De volksaard is ubuntu – goede relaties met anderen. Dit is gewoon onbeschoft. On-African. En onchristelijk.

Geef een reactie

