Afvalscheiding

Het lijkt wel een andere wereld.

In Amersfoort aan de Diamantweg hadden we een grijze, een groene en een blauwe container. En dan gingen we ook nog naar de glasbak.

P1010108 
Hier gooi je gewoon alles in xc3xa9xc3xa9n vuilnisbak. GFT, papier, glas, blik. Elke maandag wordt de zwarte container geleegd. Meestal 's avonds, ook wel eens 's nachts.

Maar voordat de vuilnismannen komen, zijn er al heel wat anderen langs geweest. Mensen die op hun kar alle papier verzamelen. Mensen op zoek naar glas, naar kleren … of gewoon naar restjes eten.

Zo langzamerhand leer ik ze kennen. De daklozen die in onze buurt rondzwerven. De vaste slapers in het parkje waar ik de hond uitlaat. De man die staat te wachten tot ik m'n vuilnisbak aan de weg zet. En zij beginnen ons te kennen en te groeten.

P1040801 
Ik vind het nogal genant om anderen in mijn huisvuil te zien graaien.

Maar is dat nou omdat ik niet wil dat zij mijn afval zien – of schaam ik me omdat ik zo rijk ben dat zelfs wat ik weggooi, voor anderen nog waarde blijkt te hebben?

Het is inderdaad een andere wereld.

2 gedachtes over “Afvalscheiding

  1. @ Hennie
    Maar wie is de norm?

    Ik stond in NL nooit zo vroeg op, dat is waar. Maar hier liggen we er soms om tien uur al in. Dan is om vijf uur opstaan niet zo gek.
    En de meeste mensen in Soshanguve moeten nog veel vroeger op, om op tijd op hun werk te zijn.

Geef een reactie

