Tussen hoop en vrees

Ik ben verrast door het aantal kerkgangers. Zestig. Meestal komen we niet verder dan tussen de dertig en veertig. Deze zondag zitten we vol. Er moeten stoelen bij.

Als ik zo in de kerk zit … ik zie al die mensen … ik hoor / voel het enthousiaste zingen … ik zie na de dienst onze jeugdclub bij elkaar … – dan denk ik: het is toch doodzonde om de kerk in CC te sluiten! We moeten gewoon doorgaan!

P1040723 
We beproeven vandaag een nieuwe manier van collecteren. De financixc3xable commissie hoopt dat we zo meer geld binnen krijgen. Vier mandjes, waarmee de mannen, de vrouwen, de jeugd en de kinderen apart bediend worden. Ik vraag me af of het bevorderen van competitie spoort met wat Jezus zei over de rechter- en de linkerhand. Maar we zullen zien.

P1040726 

Vandaag preekt collega Erik van Alten van de VGK Maranata. Hij bespreekt een indringende tekst: over het verzaken van de eerste liefde en het wegnemen van de kandelaar. De preek is recht toe recht aan, met een to-the-point vertaling door brother Oscar uit XX. Hij kon het wel speciaal voor CC geschreven hebben!

P1040718 
Mijn gebed is dat al die zestig mensen aangeraakt mogen worden. Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.

Na de dienst heb ik een stevig gesprek met een aantal ouders. Ik wil van hen weten of de zondagschool in 2011 weer van start moet gaan. In 2010 is dit werk drie keer opgestart en doodgelopen. Er zijn wel willige werkers. Maar als de ouders de kinderen niet sturen …

P1040720 
Ik spreek de ouders aan op hun verantwoordelijkheid. Jij hebt bij de doop van je kind beloofd … Ik neem geen genoegen met het standaard antwoord: Ja hoor, laat de zondagschool maar beginnen, ik zal m'n kind wel sturen … Ik leg de bal met nadruk bij de ouders. Jullie moeten besluiten wat je met en voor je kinderen wilt. Op jullie verzoek wil de kerk best helpen. Maar niet andersom. Het is jullie werk en niet dat van ons.

Ik ben benieuwd.

Geef een reactie

