All you need is love

Ik herinner me een ontmoeting met een collega-zendeling. We hadden een goed gesprek. Ik ging met hem de wijk in. Maar ik had er geen goed gevoel bij.

Pas later kon ik er woorden voor vinden. "Hij houdt niet van de mensen!" De collega vond het wel heel interessant. Hij werkte ook hard. Maar z'n relatie met degenen onder wie hij werkte, was niet goed. Geen liefde. Geen vertrouwen.

ImagesCAZMA3A2 
It all starts with trust.

Dat is een grondtoon in het boek van Paul Hiebert dat ik lees. Titel: Anthropological Insights for Missionaries. ISBN: 978-0-8010-4291-1.

Hoe kun je een cultuurschok overleven? Het begint ermee dat je interesse toont in de mensen uit die andere wereld. Je wilt ze graag leren kennen. Wie zijn ze? Hoe denken ze? Wat voelen ze? Liefde plus acceptatie. Je neemt ze zoals ze zijn.

Hoe kun je ondanks cultuurverschillen het evangelie goed overdragen? Alleen als het tot een echte ontmoeting komt met de ander. Belangstelling en acceptatie kun je niet faken. Ook deze mens is naar het beeld van God geschapen. Ook voor hem of haar is Jezus op aarde gekomen.

Paul_hiebert 
Op dit punt vind ik Hiebert ijzersterk. Z'n boek geeft inzicht in wat cultuur is. Het helpt je na te denken over je eigen vooronderstellingen. Het brengt in kaart wat er met je gebeurt als je in twee werelden komt te leven. Maar hij raakt me het meeste door te vragen om liefde en vertrouwen. Attitude is belangrijker dan allerlei technieken. Zolang je neerbuigend denkt en spreekt over 'die kinderlijke zwarte mensen', komt het nooit tot een ontmoeting, laat staan tot overdracht van het evangelie.

Strangely enough, when we truly love people and see them as humans like ourselves, differences in lifestyle and roles seem less siginificant.

The Incarnational Missionary, noemt hoofdstuk 4 dat. Daar zit een verwijzing in naar de incarnatie – menswording – van Jezus Christus. Hij is mijn rolmodel. "Zoals de Vader mij heeft uitgezonden, zo zend ik jullie uit."

512eZUJyC2L 
Ik kom terug op waar ik mee begon. Hoe kun je zendeling zijn als je niet echt van de mensen houdt? Ik eindig met een citaat van Hiebert [169]:
There is little point in giving our lives or in going ten thousand miles if we cannot bridge the final five feet.
Dia_0355 
Geef een reactie

