Groeten uit Libanon

Onze kerkleden in CC wonen in een uitgestrekt gebied.

P1040666 
Een enkeling woont in de buurt van de kerk. Anderen hebben hun huis in wijk F of G. Daar kwam de gemeente vroeger bij elkaar. Je kunt zelfs een concentratie aanwijzen in de buurt waar George Mnisi - jaren lang medewerker in Soshanguve, nu zendeling in Nellmapius – ooit gewoond heeft: eerst in blok G en later in blok H.

Als mensen eenmaal lid zijn en ze gaan verhuizen, blijven ze vaak naar 'hun kerk' in CC komen. De kerkorde spreekt wel over attestaties. Maar in de praktijk kan het jaren duren voordat kerkleden om een transfer vragen. [Het gebeurt wel. Zo heb ik in mijn gemeente mensen die in GG of in WW lid zijn geweest en die later zijn overgeschreven.]

Maar wij hebben dus ook kerkleden in blok T – vlakbij de kerk in wijk F4 – in Extension 8C – dichtbij de kerk in wijk XX – en in Mabopane – in de buurt van de kerk in wijk GG. Ik heb zelfs mensen in Libanon.

P1040674 
Pardon?

Jawel, in Mabopane is een buurt die zo heet. Allerlei wijken hebben bijnamen: White City, Slovoville. Maar de namen Beirut en Lebanon zijn officieel. Ik kom ze zelfs op de 'padpredikant' tegen.

Hoe komen deze gebieden aan hun exotische naam? Ik hoor van onze mensen twee verklaringen.

  1. Dit deel van de township is berucht om z'n geweld. Met name in het weekend wordt er veel geschoten. Het lijkt Beiroet in Libanon wel.
  2. De bouwstijl van de huizen is hier anders dan in de rest van Mabopane. Rechthoekige bouwsels met kleine raampjes. Het laat je een beetje aan het Midden-Oosten denken.

P1040669 
Ik houd het voorlopig op het eerste. Van criminaliteit heb ik daar trouwens nog nooit iets gemerkt. Maar ja, ik woon er niet. En het kan ook zo zijn dat het vroeger een beruchte buurt was. Zo'n naam raak je niet zomaar kwijt.

Geef een reactie

