Dank voor stank

"Hartelijk bedankt, moruti, voor uw goede woorden!"

Mevrouw N. (65) neemt hartelijk afscheid. Ze schudt me de hand. Ze loopt zelfs mee naar de auto. Mooi loop, dominee!

P1010745 
Ik snap er niks van.

Zonet heb ik haar streng toegesproken. Over haar slappe houding. Haar zwakke kerkgang – in 2010 is ze maar vier keer geweest. Haar achterstand in de kerkelijke bijdrage – in 2010 heeft ze nog geen cent betaald. Dat komt niet goed, mevrouw!

In het afgelopen jaar hebben we dit wel vaker besproken. Met empathie heb ik naar haar verhalen geluisterd. Hoe zwaar ze het heeft, met alleen een pensioentje. Hoe ze opdraait voor de zorg van haar kleinkinderen. Hoe moe ze is van alles. Het valt ook niet mee.

Maar vandaag ben ik streng gebleven. Je kunt het niet maken om zo slap te zijn. Ben je nou lid van de kerk of niet? Vxc3xb3xc3xb3r 1 april wil ik verandering zien. Zo niet, dan gaan we je lidmaatschap bexc3xabindigen!

Zo aan het einde van 2010 ben ik weer bezig met een rondje strenge schoolmeester. Op m'n checklist vink ik ze af:

  • kerkgang
  • celgroep / bijbelstudie
  • kerkelijke bijdrage

Zo nodig vermaan ik. Lid zijn van de kerk is niet een administratieve kwestie. In het lichaam van Christus hebben we levende leden nodig.

In het ergste geval geef ik een deadline. Op 1 april kom ik terug en dan …

Deze aanpak ligt me helemaal niet. Ik voel me er zelf ongemakkelijk bij. Maar ik krijg wel positieve reacties. Tot m'n verbijstering.

P1010898 
"Hartelijk bedankt, moruti, voor uw goede woorden!"

Mevrouw M. (55) is heel vriendelijk. Na het lezen uit de bijbel en het gebed biedt ze me een glas cola aan. Dat is me nog nooit gebeurd.

Ook haar heb ik hard aangepakt. Over haar zwakke kerkgang. Over haar 12 keer 25 Rand achterstallige bijdrage. Je moet je schamen! Als dat op 1 april niet verbeterd is, gooi ik je eruit!

En net als mevrouw N. een week eerder …

Is ze onder de indruk? Probeert ze mij te lijmen? Of ben ik al die tijd te soft in m'n aanpak geweest?

Wie het weet mag het zeggen. 

Geef een reactie

