Vijftig jaar verdeeldheid

“Jammer dat de VGKSA de Dopperkerken al 50 jaar links laten liggen. Dat heeft de zaak van Christus in dit land geen goed gedaan.”

Deze slotzin van een oud bericht roept na anderhalf jaar een felle reactie op. “Dit is net leuens. Sondag 43.”

Ik heb ’t niet zo op anonieme reacties. Kom gewoon eerlijk met je mening naar voren. Maar ik probeer wel uit te leggen waarom ik toen die verzuchting slaakte. Reacties welkom, zij het bij voorkeur niet anoniem. Ik sta open voor een gesprek.

P1020097 
In die ene zin heb ik in een paar streken 50-plus jaar kerkgeschiedenis getekend. Natuurlijk heb ik daarbij niet alle nuances doen uitkomen.

Maar ik sta wel achter die korte aanduiding. Waarom?

[1]

Ik ben van mening dat de stichting van de VGKSA in de jaren ’50 voorbarig is geweest. Ik snap dat de vrijgemaakte emigranten het moeilijk vonden dat de Dopperkerk zich niet wilde uitspreken over  hun strijd in Nederland’. Maar ik geloof niet dat daarmee gerechtvaardigd kan worden dat je een eigen kerk begint. En dat je daarmee gereformeerde kerken die al 100 jaar in Zuid-Afrika bestaan, afschrijft.

[2]

Ik heb in de periode 1983-1991 als adviseur op VGKSA synodes gezeten. In die tijd heb ik gezien hoe aan de GKSA steeds nieuwe eisen werden gesteld. De banden met de GKN (s) verbreken. Breken met de GOR (REC). Geen relatie met de NGK (N) aangaan. Afstand nemen van de zgn. Afrikaanse zusterkerken. Zich uitspreken over publicaties van docenten in Potchefstroom. Wilden de VGKSA wel echt eenheid? Of waren ze bezig hun eigen bestaan te verdedigen?

P1020096 
[3]

In de jaren erna (1993-2002) zat ik aan de andere kant van de tafel. Als deputaat buitenlandse kerken van de GKv heb ik gesprekken met beide partijen gevoerd. Met als triest dieptepunt het tripartiete overleg in Potchefstroom 2001 en de GKv synode in Zuidhorn 2002. De VGKSA bleven vertragen. Ze wilden gewoon niet verder. En in Zuidhorn gingen ze – voor het front van de GKv synode – kaalvuis de Doppers te lijf. Beschamend.

[4]

Nu ik weer terug ben, maak ik hetzelfde mee als 25 jaar geleden. Een lid van de VGKSA die b.v. voor z’n werk naar Port Shepstone of Polokwane verhuist, wordt niet overgeschreven naar de dichtstbijzijnde Dopperkerk. Hij wordt uitgeschreven als onttrek aan die gemeente. Of hij wordt afgeschreven en onder de verstrooide lidmate gerekend. Brr.

P1020095 
Ik heb van die 50 jaar dus minder dan de helft meegemaakt. Maar die jaren alleen al laten me met overtuiging zeggen: Zonde dat de VGKSA de Dopperkerken al die tijd links hebben laten liggen. Dat heeft de zaak van Christus in dit land geen goed gedaan.

Geef een reactie

