The white Zulu

Misschien ken je The white Masai. Het verhaal van een Zwitserse vrouw die verliefd wordt op een Masai-krijger uit Kenia. Het boek en de film laten een clash van twee culturen zien. Je wordt er niet vrolijk van.

White-masai-(dvd) 
Waar ik wel vrolijk van word, is de muziek van Johnny Clegg. Hij staat bekend als the white Zulu. Of in het Frans – want in Frankrijk is hij heel beroemd – le Zoulou blanc.

Johnny-clegg-260597 
Hoe word je een blanke Zoeloe?

Johnny Clegg [1953] is in Engeland geboren en in Afrika opgegroeid. Hij is de zoon van een Engelse vader en een Zimbabwaanse moeder. Van jongs af aan blootgesteld aan Afrika, kreeg hij een brede culturele achtergrond mee. [Lees hier z'n biografie.]

Juluka-Scatterlings-CanadianAlbumCover 
Ik herinner me nog – uit onze vorige periode in Zuid-Afrika – z'n band Juluka. Een gemengde band met een mix van westerse en Zulu-muziek. Alleen al door te bestaan en muziek te maken, vormden Clegg en Savuka een bedreiging in de tijd van de apartheid. En dan nog hun teksten, die zich kritisch over de status quo uitlieten.

Bio_s-cov 
Intussen is Johnny Clegg na 30 jaar xc3xa9xc3xa9n van Zuid-Afrika's beroemdste artiesten geworden. Ik heb kort geleden een DVD gekocht van een live concert.

757450_enlarged Ik heb nog niet al z'n teksten helder. Maar de mix van Afrika en Europa vind ik echt mooi. [Klik hier voor samples van Clegg's muziek.] Culturen hoeven niet te clashen.

Zo'n combinatie is wel vaker geprobeerd. Denk aan Paul Simon en Ladysmith Black Mambazo. Dat leverde minstens xc3xa9xc3xa9n mooi nummer op: Diamonds on the soles of her shoes. – Maar bij Johnny Clegg is het meer dan een incidenteel optreden. Hij xc3xads the white Zulu.

Waarom spreekt Johnny Clegg mij aan? Ik denk omdat ik zelf ook al jaren in twee werelden leef. Nederland en Zuid-Afrika. Maar ook in Zuid-Afrika zelf: de westerse en de Afrika-cultuur. In Nederland heb ik heimwee naar Afrika. In Afrika merk ik hoe Nederlands ik ben. En blijf.

Soms is dat lastig. Meestal ervaar ik het als verrijkend.

Stef Bos heeft daar een treffend nummer over geschreven:

Ik ben onthecht en statenloos
Gestrand bij Kaap de Goede Hoop
Het noorden kwijt, het westen moe
Zo ging ik naar het zuiden toe
Hier spreekt mijn stem een vreemde taal
Hier kom ik thuis als ik verdwaal
En al woon ik aan het Bloubergstrand
Mijn hart ligt in het avondland

Hoe lank moet jy nog aanhou soek
Deur kaart of Bybel, gids of boek
By watter herberg teen die wind
In watter stal jou heiland vind
Onder watter ster of noorderlig
Bly ons strompel blind en sonder sig
Slegs die Suiderkruis wag lank al daar
Ons toekoms is in Afrika

In het stromend water van de Rijn
Zie ik de eeuwen die vervlogen zijn
Het kontinent van ijdelheid
Waar elke weg naar Rome leidt
Ik ging voorbij de Swartbergpas
De hel was mooier dan ik dacht
Nu sta ik aan de overkant
Maar mijn hart ligt in het avondland

As die nag finaal sy mantel gooi
As die son verdof van wit tot rooi
As die stede stil word, mense bang
In die woude niks meer voxc3xablgesang
Sal ons wat weet ons voeten wend
Terug na die donker kontinent
Die laatste lente volg weldra
Ons toekoms wag in Afrika

Portret Als ik ooit alles achterlaat
Mijn taal, mijn stad, mijn huis, mijn haard
Dan nog is er een deel van mij
Dat in het noorden achterblijft
Al heb ik hier het leven lief
Al is mijn oude wereld ziek
Zelfingenomen en arrogant
Toch ligt mijn hart in het avondland

Al weet ik dat het vuur hier brandt
Mijn hart ligt in het avondland

Een gedachte over “The white Zulu

  1. ‘k wou dat ik kon zeggen: mijn hart ligt in het avondland, maar dat doet het niet. Het ligt ergens tussen beide continenten.
    Want Afrikaans is die taal van my hart, en zelfs nu nog, na 10 jaar, trekt het ‘suiderkruis’ aan mijn hart. En dan voel ik me nog een scatterling of Africa.
    Sterkte, en seen op u werk, Moruti!

Geef een reactie

