Spelen met Madopar

caretakerVorige maand was ik voor controle bij de neuroloog.

Dokter Duim was tevreden. Hij heeft me uitgebreid onderzocht. Alle testen wijzen erop dat m’n gezondheid stabiel blijft. Een MRI-scan vond hij niet nodig.

Toch heb ik wel klachten. De linkerkant van m’n lichaam wil niet goed mee. Ik sleep af en toe gigantisch met m’n linkerbeen. Als ik niet uitkijk, hangt m’n linkerhand er slap bij. Als vanzelf doe ik steeds meer met rechts.

Met name autorijden gaat me soms slecht af. M’n linkervoet op de koppeling. M’n linkerhand op de versnellingspook. En dan zit de lichtschakelaar ook nog links …

De volgende auto zal dus wel een automaat worden.

Of ben ik nu te pessimistisch?

Madopar De laatste week probeer ik de manier waarop ik m’n medicijnen inneem, aan te passen.

Ik gebruik al een paar jaar Madopar. Dat heeft te maken met de ziekte van Parkinson die ik sinds 2007 heb. Ik slik dat al een tijdje. Maar pas nu ben ik er meer bewust over gaan nadenken.

Madopar bevat levodopa en benserazide. Daarmee wordt de aanmaak van dopamine in de hersenen beïnvloed. En dat heeft weer effect op mijn bewegen. Typisch Parkinson.

Nu pas kwam ik erachter dat er een tijdseffect in zit. Als ik Madopar slik, merk ik b.v. anderhalf uur later het effect. Autorijden gaat dan gemakkelijker. En na drie uur is het uitgewerkt en moet ik weer m’n uiterste best doen om m’n linkerhand bij het stuur te krijgen.

Aha, werkt dat zo!

Nu probeer ik de inname van m’n medicijnen aan te passen bij m’n programma voor de dag. Ik denk na over wat ik ga doen. Ik zet het alarm in m’n telefoon om op tijd m’n pilletje te slikken. Zodat ik met minder moeite m’n Almera naar Soshanguve en terug kan krijgen.

Een mens is nooit te oud om wat te leren.

19 gedachtes over “Spelen met Madopar

  1. WHAHAHA, zo krijgen ze een prachtige eerste indruk van SA lijkt me. Scheelt jullie in ieder geval 350 rand, lekker naar Wimpy lijkt me!
    fijne weken met elkaar

  2. Leuk verhaal!!
    Kun je nog mooi wat leuks doen van die 350 rand, die je niet kwijt bent. De politie blijkt wel weer je beste vriend te zijn!
    Veel plezier verder samen en groetjes

  3. moet u toch maar in Nederland komen wonen, want bij ons zit de versnellingspook rechts, maar volgens mij zit de rest ook links… (weet ik niet eens, even checken straks hihi).

  4. Daarom ben ik blij dat bij mij in de auto de meeste dingen rechts zitten. De versnellingspook b.v. De schakelaar voor het licht zit wel links, maar ik rijd altijd met het licht aan en als ik de motor uitzet gaat ook het licht uit. Ik ken de problemen van het niet meegaan van de linkerkant, met alleen een andere oorzaak. Slim van dat madopargebruik.

  5. @Jannie, ik dacht ook dat er meer dingen rechts zaten, maar kon alleen de versnellingspook bedenken

    @mijn vader… ja ik heb vakantie… EN EK GENIET GATE UIT!!! heerlijk auto gereden vandaag haha!

  6. @Annet.
    bij mij zit ook de bediening van de radio rechts. Het raampje moet ik nog opendraaien en dat zit weer links. Verder niet eigenlijk. Dus je kan met een slechte linkerhand beter in Nederland rijden dan in ZA!

  7. @ Jannie:
    De lichtschakelaar gebruik je ook als je links of rechts afslaat. Of op de snelweg als je b.v gaat inhalen. Doe je zonder erbij na te denken. Maar als het je moeite kost …

  8. @Tjeerd
    het knipperlicht om af te slaan zit bij ons weer rechts, geloof ik. Straks rijd ik nog, dus zal even opletten. Als het anders is schrijf ik het wel. Nu ik erbij nadenk geloof ik toch dat de richtingaanwijzer links zit. dat is voor mij groffe motoriek, dus geen probleem. Hij zit inderdaad hier links! bij jou rechts?

  9. @Tjeerd: Spiegeltherapie helpt wel bij revalideren na een beroerte of bij fantoompijn, maar of het bij de ziekte van Parkinson ook helpt… mmm wel interessant 😉

Geef een reactie

