Oordeel of voordeel

"Ik geef ze het voordeel van de twijfel."

Dat heb ik de laatste weken verschillende keren gezegd. Sinds bekend werd dat Simon en Mapaseka gaan trouwen. Volgende week zaterdag is het feest. En de kerk is erbij.

Scannen0001 
"O, daarom komen ze in de kerk. Ik dacht al … – Maar pas op, moruti, zo gauw ze getrouwd zijn raakt u ze weer kwijt. Zo zijn die jonge mensen."

Ik begrijp die reactie. Dat was ook mijn eerste gedachte. En ik heb die ook direct eerlijk naar hen uitgesproken. Ook de opmerkingen vanuit de gemeente belanden via mij op hun tafel. Terecht dringt ons Mission Team op voorzichtigheid aan. De kerk is geen trouw- of doop-instituut, waar je kunt halen wat van jouw gading is en daarna de deur achter je dicht trekken.

Toch geef ik Mapaseka en Simon the benefit of the doubt.

P1020681 
We zijn met counseling en catechisatie begonnen. Fijne gesprekken. Ik ervaar bruidegom en bruid als intelligent, belangstellend en gelovig. Serious in xc3xa9xc3xa9n woord. Mijn oordeel wordt gedeeld door evangelist John Mahlangu die ik bij deze gesprekken betrek.

Doubt mag er nog wel even blijven. Maar – zei xc3xa9xc3xa9n van m'n collega's over de telefoon – God gaat met iedereen z'n eigen weg. Misschien hadden deze mensen net dat extra zetje van het huwelijk nodig om een nieuwe start te maken. Laten we ze die benefit dus maar geven. En op 30 oktober Simon en Mapaseka de zegen meegeven.

P1020675 
Het voordeel van de twijfel.

Of liever: het oordeel van de liefde.

Over de liefde ging het gisteravond bij de groeigroep in wijk F. Waarom dit onderwerp? "Omdat er in onze gemeente zo weinig liefde is. Waarom zijn die-en-die er vanavond niet?"

We krijgen best een goed gesprek over Gods liefde en onze liefde. 1 Korinte 13 en 1 Johannes 4. De onvoorwaardelijke liefde van Jezus. En hoe moeilijk het is voor ons om die zuivere liefde door te geven. Als man en vrouw. Ouders en kinderen. En in de kerk.

Het gesprek buigt steeds weer af naar degenen die er niet zijn. Ook naar het bruidspaar. "Waarom zijn ze er niet? Ze hebben geen liefde! We hebben als cell group nota bene onze eerste vergadering bij hen gehouden. Maar waarom komen ze niet bij ons? Nee, moruti …"

Ik probeer een ander accent te leggen. "Hoe kunnen wij hen van onze kant dan onze liefde laten blijken?" Het loopt erop uit dat de groeigroep volgende week weer bij Simon en Mapaseka gaat vergaderen. "Dan zullen we hen eens vertellen …" Ik hoop dat het wel gepaard gaat met gebed voor hen. En dat de vermaning in liefde gegeven wordt.

De liefde is geduldig en vol goedheid.
De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid.
Ze is niet grof en niet zelfzuchtig,
ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan,
ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid.
Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.
Een gedachte over “Oordeel of voordeel

Geef een reactie

