Corrupt cop

Je hoort in Zuid-Afrika veel over corruptie. Maar ik heb er nog nooit direct mee te maken gehad. Tot vandaag.

Jmpd1
We halen Marieke & Minze op van het vliegveld. We zijn net de parkeer-garage uit – politie-controle. “Rijbewijs!” M”n roze Nederlandse papiertje roept vragen op. Dat gebeurt me elke twee maanden wel een keer. Maar deze keer kan ik me er zelfs in m’n beste Sotho en Zulu niet uit kletsen. “Ik moet u een bekeuring geven.”

Dan blijkt dat ik m’n paspoort thuis heb laten liggen. Geen ID. “Dit gaat u 500 rand kosten!” Nka bolela bjaloka Brugman … niks ervan. “Komt u maar even mee naar de politie-auto. Ik kan dat hier niet zo makkelijk op een klembord schrijven.”

DSC00785
Bij de auto begint de JMPD-man een ragfijn spel.

– Ja meneer, u hebt wel een probleem. Dit gaat u 500 rand kosten. Te betalen in Kempton Park, bij het dichtstbijzijnde politie-buro.

– Tja, als ik fout zit, moet ik boeten. Maar kan ik niet in Pretoria betalen?

– U hebt geen ID bij u, dus helaas. Ik zou u wel willen helpen, maar ja.

JMPD-logo – Maar er moet toch iets te regelen zijn?

– Ja meneer, hoe kunnen we dat oplossen?

– We moeten toch iets kunnen ritselen?

– Ja meneer, hoe had u het dan willen regelen?

– Kan ik niet cash betalen? Hier en nu, bedoel ik.

– Ja, dat zou natuurlijk ook kunnen. Dan hoeft u niet naar Kempton Park.

– Het probleem is alleen dat ik maar 150 rand bij me heb.

– Zal ik u eens matsen, meneer? We maken het af op 150 rand.

JMPD02
Ik trek m’n portemonnee, maar dat is niet hoe het werkt. “Gaat u maar weer in de auto zitten. Dan kom ik zo met het rijbewijs bij u.”

En inderdaad, daar ritselen de randen. Van mijn hand in de zijne. In elkaar gefrommeld en in zijn zak gestoken. Nog een paar vriendelijke woorden voor M&M – “O, komen jullie uit Nederland? Welcome to South Africa!” En we kunnen verder.

Minze & Marieke zijn in Zuid-Afrika.

4 gedachtes over “Corrupt cop

  1. WHAHAHA, zo krijgen ze een prachtige eerste indruk van SA lijkt me. Scheelt jullie in ieder geval 350 rand, lekker naar Wimpy lijkt me!
    fijne weken met elkaar

  2. Leuk verhaal!!
    Kun je nog mooi wat leuks doen van die 350 rand, die je niet kwijt bent. De politie blijkt wel weer je beste vriend te zijn!
    Veel plezier verder samen en groetjes

Geef een reactie

