Lucy's lente

Gisteren was het 1 september. De R is weer in de maand. Met andere woorden: het voorjaar is begonnen.

Op Spring Day zie je in de townships alle kinderen met water in de weer. Slepen met flessen en emmers. Elkaar en de voorbijgangers nat gooien. Lol alom.

Gerbera-daisy-tangerine1
Lente. Nieuw leven. Fris water. Dat hoort bij elkaar.

Zondag kwam ik het in de bijbel nog tegen. Ik preekte in de VGK Maranata over Hosea 6. En daar staat het, in vers 3: Hy sal na ons toe kom soos stortrexc3xabn, Hy sal ons verkwik soos lenterexc3xabns die grond verkwik.

De profeten beschrijven het werk van de Heilige Geest vaker in dat soort termen.

Jesaja 44: Ik zal water uitgieten op dorstige grond, waterstromen over het droge land. Ik zal mijn geest uitgieten over je nazaten en mijn zegen over je telgen.

Ezechixc3xabl 36: Ik zal zuiver water over jullie uitgieten om jullie te reinigen van alles wat onrein is … ik zal jullie mijn geest geven.

Zo zat ik gisteren bij Lucy D. (33) uit Zimbabwe. We spraken over het werk van de Heilige Geest. Na afloop ging zij hardop bidden. In Shona, haar eigen taal. Een beetje zenuwachtig, want hardop bidden is best wel griezelig. Maar ze deed het.

Het is lente in Soshanguve.

Geef een reactie

