Who Moved My Cheese ?

Exc3xa9n van de dingen die ik overgehouden heb van de cursus mentoraat, is een lijstje websites en boeken. Het is altijd goed om bij anderen ideexc3xabn en inspiratie op te doen. Dankie Roelf!

Who-moved-my-cheese

Zo maakte ik kennis met "het best verkochte boek ter wereld". Nee, niet de bijbel – die kende ik al – maar Who Moved my Cheese? van Dr. Spencer Johnson. Een mini-boekje – minder dan 100 pagina's, voor minder dan 10 euro te koop – met een geweldige impact.

Wie heeft mijn kaas gepikt?

Een super simpel verhaal over omgaan met veranderingen. Of dat nu is in je privxc3xa9-leven, op je werk of in de kerk.

CHEESE2 
Het verhaal gaat over de muizen Snel en Snuffel en de minimensjes Peins en Pieker. Alle vier wonen ze in een doolhof en zijn ze gek op kaas. Maar hoe reageren ze op het moment dat de kaas op is? Hoe ga je om met verandering?

Iedereen heeft herkenning in deze gelijkenis. Er zitten talloze wijze lessen in. Die worden op de muur van de doolhof geschreven. Alles bij elkaar krijgt de lezer heel wat mee aan wijze spreuken. Het lijkt dat andere veel verkochte boek wel!

13356730_6c6f3346cf_m
Na WWJD hebben we dus ook WMMC.

Er is een leuke video van (zelfs meer dan xc3xa9xc3xa9n versie). Er zijn programma's voor jongeren en leiders. Er zijn diverse artikelen te koop. En ja, ik denk dat je er in de kerk ook wel wat mee kunt.

Is er iemand van m'n lezers die ervaring heeft met Who Moved My Cheese?

Een gedachte over “Who Moved My Cheese ?

  1. Hallo Tjeerd,

    Dit boek werd gebruikt in de zgn. mobiliteitscursus bij mijn vorige werkgever KPN. Er is toen een heel cursus programma opgezet om toe te werken naar gedwongen afslanking en het begeleiden naar ander werk bij een andere werkgever.Daarbij werd oa dit boekje ook gebruikt. Er was ook nog een boekje met de nederlandse titel (zo uit mijn hoofd) : wat is de kleur van je parachute. Er waren nog wel meer titels maar dat moet ik dan eens opzoeken. Het boekje was wel een eye opener. Maar de een heeft er meer mee dan de ander, denk ik.

Geef een reactie

