Er is er één jarig!

Toen we eind maart naar Nederland gingen, las ik onderweg een spannend boek. Roadside Crosses, geschreven door Jeffery Deaver.

{884B7B2C-98CB-48F0-88F8-8070BB0EA4B9}Img100

Je kent ze wel. Een kruis met bloemen langs de kant van de weg. Daar is vast iemand bij een ongeluk in het verkeer omgekomen. – In dit boek verschijnen de roadside crosses van tevoren! Een raadsel voor Special Agent Kathryn Dance.

Ik vond het boek leuk door de rol die James Chilton en z’n weblog spelen. De achterkant van het boek roept je toe: On the internet you can never be sure who is listening. Anyone can discover your deepest secrets. Your deepest fears. And some will use them against you.

Overdreven maar toch. Deaver laat je nadenken over weblogs en reacties, over chatrooms en computer games.

Feesthoed%20hoera%203%20jaar%20-l
Ik denk vandaag terug aan dit boek. Op de derde verjaardag van Volg de Boeren.

Ik weet nog hoe het begon.

Bij m’n afscheid van de Martuskerk, vroeg Frans Schrijver [half links op de foto hier onder] me of ik niet een weblog wilde gaan bijhouden. “Dan kunnen we jullie een beetje volgen daar in Zuid-Afrika.”

M’n eerste reactie was: dat kan ik niet. Maar toen ik me er wat in ging verdiepen, bleek het heel simpel te zijn. Ik ga het proberen, dacht ik. En plaatste m’n eerste bericht op 6 juli 2007. Dank je, Frans!

P1010728
Wie had toen kunnen denken, dat ik zoveel berichten in de rubriek Gezondheid zou plaatsen? Maar het gebeurde. En m’n hersentumor joeg de statistieken de lucht in!

Na ons vertrek – toch nog – bleven velen de Boeren volgen. Familie en vrienden. Martus en Meppel. Noord-Nederland en Zuid-Afrika.

Ik vind het goed. Ik schrijf makkelijk. Het kost me niet veel tijd. Ik deel graag wat ik doe en wat me bezig houdt. En ik krijg geregeld positieve feedback.

527_3-jaar-hartelijk-gefeliciteerd

Ik heb in drie jaar wel wat geleerd. En niet alleen over het uploaden van foto’s en berichten. Ik heb geleerd …

  • om voorzichtig te zijn in het noemen van namen [m’n weblog wordt ook door collega’s en kerkleden in Zuid-Afrika gelezen]
  • dat mensen graag kritische bijdragen over anderen lezen [mooi stukje, Tjeerd!] maar pijnlijk geraakt worden als het te dichtbij komt [moet je nu werkelijk daarover schrijven, Tjeerd?]
  • om voorzichtig te zijn in het uiten van kritiek [een weblog wordt breder gelezen dan ik me soms realiseer en heeft meer impact dan ik denk]

 

Daar had ik het boek van Jeffery Deaver niet voor nodig. Door schade en schande had ik dat al eerder geleerd. [Nee, ik noem geen voorbeelden. Het staat er allemaal nog op.]

Voorzichtig maar vrijmoedig. Dat laatste laat ik me niet afpakken. Want ook wie m’n stukjes leest, moet dingen leren. Onthoud:

  • m’n weblog is geen objectief verslag van het zendingswerk, maar mijn dagboek van wat ik meemaak en mijn gevoelens daarover
  • m’n weblog bevat geen afgewogen beoordeling van issues in de kerk en de wereld, maar mijn zeer persoonlijke opwinding en frustratie

Dat de redacteur van Naast/ soms uit m’n weblog knipt en plakt, moet hij weten [ik geef hem altijd graag de ruimte] maar daarvoor is het niet geschreven.

IMG00351-20100624-0749

 

Wie Mieke en mij wil volgen – ons leven hier, onze familie, kerk en zending, vakantie en werk – nodig ik uit de Boeren te blijven lezen. Zo niet, dan volg je ons toch niet?

4 gedachtes over “Er is er één jarig!

  1. het is daar hetzelfde probleem als hier dus…hoe lang moet je doorgaan??als de mensen niet willen??In dit kikkerlandje bijvoorbeeld:de mensen wíllen niet samen en dan moet je God bidden om eenheid??heb ik moeite mee!

  2. Ha papa (en de rest …),
    mooi stuk hebt u geschreven. u weet wij lezen altijd met ontzettend veel plezier xc3xa9n interesse uw web-log. en zullen nog heel lang trouwe volgers blijven!
    liefs Annet

  3. Ik ga kijken of ik het boek te pakken kan krijgen. Is hij ook in het Nederlands? Dat leest een stuk makkelijker.
    Ik vind het altijd leuk om je stukken te lezen. Ik zit er soms met tranen in de ogen achter hoe je dingen weet te verwoorden. en gefeliciteerd met je jubileum. Drink er maar wat op daar, dan doen wij het hier.

  4. Ook ik lees met veel plezier en interesse elk bericht! Soms minder charmante foto’s, soms hele mooie, soms een snoeihard stukje, soms vol humor, vaak heel scherp met goede observaties, maar altijd persoonlijk. Mooi om via dit medium xc3xbaw belevenissen en visie te mogen lezen.
    Ik beleef het als een soort publiek dagboek waarin we mee mogen kijken.
    Bedankt en gefeliciteerd!!

Geef een reactie

