When I awake I am still with you

Het klinkt raadselachtig. Ontwaak ik, dan nog ben ik bij u. Wat betekenen die woorden in Psalm 139 vers 18? Die vraag stelde ik gisteren in Soshanguve CC. De preek ging erover. En 's middags om drie uur hebben we met 8 jongeren een preekbespreking gehouden.

Tijdens die bespreking ging het in eerste instantie over vers 21 en 22. Kun je die woorden van David nazeggen? Zou ik niet haten wie u haten, HEER, niet verachten wie tegen u opstaan? Ik haat hen, zo fel als ik haten kan, ze zijn mijn vijand geworden. Staat dat niet haaks op het evangelie van de liefde? Interessante discussie.

Maar later ging het vooral over vers 18. Wat betekent dat? En eerst al, wat staat er eigenlijk? Niet alle bijbels hebben het over slapen en wakker worden. De Sotho en de Tsonga-bijbel niet. De Engelse en de Zulu-bijbel wel. Sommige vertalingen zijn letterlijk. Anderen leggen meer uit wat ze denken dat het betekent. Neem de Willibrord-vertaling (1995): Ik kom er niet uit en blijf met U bezig. Of de Afrikaanse bijbel (1983): … en as ek daarmee klaar is, sou ek nog steeds met U te doen hxc3xaa.

Psalm139-17

Die uitleg is niet verkeerd. De woorden in vers 18 staan aan het eind van een passage die zingt over Gods gedachten en daden. Het wonder van de conceptie en de geboorte brengt David tot een loflied. O God, uw gedachten zijn voor mij te groots, de som ervan is voor mij te machtig xe2x80xa6 Ik kom er niet uit en blijf met U bezig.

Herkenbaar. Ik doe nu al 30 jaar professioneel bijbelstudie. En nog elke keer ontdek ik nieuwe dingen en leer ik God beter kennen. Verdiep jezelf in Gods woord en werk. En je raakt niet uitgedacht en uitgekeken en uitgezongen. Je kunt je eeuwig verbazen over de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.

Dat was gisteren m'n eerste punt: Thinking about God.

Psalm 139 lijkt wel een love song. Als je verliefd bent, is die ene voortdurend in je hoofd en in je hart. Je staat ermee op en je gaat ermee naar bed. Je laatste gedachte voor je inslaapt is voor hem. Je eerste gedachte als je wakker bent is voor haar. Zo wil de Heer in je gedachten en gevoelens zijn. Overal en altijd. You are always on my mind!

Geloven in God is meer dan een zekere levensovertuiging. Het is je verdiepen in hem. Op je bed lig je nog na te denken over wat je met hem beleefd hebt. Als de slaap uitblijft, ben je nooit alleen. En als je xe2x80x99s morgens wakker wordt, is hij er nog.

Psalm139_13%2016-1

M'n tweede punt was: Living with God.

De mensen in Soshanguve zingen graag een chorus – refrein – dat daarover gaat. God is er altijd. Sihamba naye, si hlala naye – we wandelen met God en we rusten in God. Silala naye, si vuka naye – we gaan slapen met hem en we staan op met hem. Mooie woorden. Maar is het waar?

Tijdens de bespreking gistermiddag hebben we daar gewoon heel praktisch over doorgepraat. Op tijd opstaan. De dag met God beginnen. Je leven met hem delen in gebed. De dag met God afsluiten. Ik vond het fijn om te merken dat m'n preek de jongeren geraakt had.

Maar het mooie van Psalm 139 vind ik dat je het om mag draaien. Aan mijn liefde voor God schort nogal wat. Zijn liefde en trouw zijn elke morgen nieuw. I am always on his mind.

Het gaat in deze psalm ten diepste niet om mijn mediteren. Dat ik met God bezig ben en blijf. En als ik wakker word, ga ik vrolijk weer verder xe2x80xa6

De diepste troost die ik in Psalm 139 vind, is dat de Heer zich met mij bezig houdt. Hij is het die mij leven geeft. Ik loof u die mijn schepper zijt. God die door Jezus Christus mij het leven terug geeft. Nieuw leven. Eeuwig leven. En lei voortaan my wank'le skrede tog op die weg van eewge vrede. Het werk van de heilige Geest waarover ik nooit uitgedacht en uitgezongen raak.

En als ik wakker word, dan ben ik nog bij u.

Want U bent bij mij. Elke morgen als ik weer wakker word, is uw trouwe liefde nieuw. En soms kan ik niet slapen. Dan lig ik op mijn bed en ik denk aan u. Wakend in de nacht prevel ik uw naam. Heer, U bent altijd bij mij. U legt uw handen op mij. Van de wieg tot het graf.

P1030090
 

Zo ver gaat Psalm 139. Dying with God.

Over dat laatste heb ik in de preek niet veel gezegd. Alleen dat Gods trouw over dood en graf heen reiken. Inderdaad: van de wieg tot het graf.

De Heer heeft mij geschapen. Ik ben van hem.

De Heer leidt mxc2xb4n leven. Hij kent mij door en door. Van binnen en van buiten. Dieper dan ik mijzelf ooit ken.

En dat blijft. Ook als ik hier eens inslaap. De schepper van het leven, de Vader van Christus houdt mij vast.

En als ik wakker word, dan ben ik nog bij u.

Ik kan gaan slapen zonder zorgen,

want slapend kom ik bij U thuis.

Alleen bij U ben ik geborgen.

Gij doet mij rusten tot de morgen

en wonen in een veilig huis.

2 gedachtes over “When I awake I am still with you

Geef een reactie

