Een kwestie van …

Afgelopen zondagmiddag ging het voorgenomen gesprek met de jeugd weer niet door. Er waren vijf jongens (nummer zes kwam net toen we weg zouden) en geen enkel meisje. Dat schiet niet op met de discussie. En dit is al de derde keer …

Volgende zondag gaan de aanwezigen maar weer gewoon verder met hun programma van bijbelstudie en gebed. Ook bidden voor de anderen. En ze blijven uitnodigen. In de hoop dat God de hele groep weer tot een eenheid wil smeden.

P1020240

Wat is er aan de hand?

Ik heb de laatste weken heel wat xc3xa9xc3xa9n-op-xc3xa9xc3xa9n gesprekken gevoerd. En heel wat gezichtspunten gehoord. Moruti, het is gewoon een kwestie van …

… persoonlijke conflicten

Als A niet kan opschieten met B, bexc3xafnvloedt dat de groep. Zeker als A en B sterke figuren zijn, die anderen uit de groep meenemen in hun conflict.

Daar zit iets in. Ik proef hier en daar ook wel iets van die spanning. Zelf benadruk ik dan altijd – vanuit Mattexc3xbcs 18 – dat je zoiets xc3xa9xc3xa9n-op-xc3xa9xc3xa9n moet uitspreken. Praat niet met C over A en B. Bederf de sfeer in de club niet door jouw voorkeur of afkeur.

P1020242

… organisatie

Ik snap er gewoon niks meer van, zegt iemand. Elke dag is er wel iets. Bijbelstudie, meisjesclub, jeugdkoor, biduur. De ene keer is het gewoon social, de andere keer is het serious. Wie wordt wanneer waar verwacht? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Daar zit iets in. Bovendien voel ik iets aan van competitie tussen jongens en meisjes. De eersten willen graag alles regelen, de laatsten pikken dat niet. Blijven de meiden daarom weg op zondagmiddag?

P1020278_2

… gebrek aan geloof

Er zit een stuk ongezonde competitie bij sommigen. Waarom ben jij gekozen in het bestuur en ik niet? Ongeeestelijke jaloezie. Jij hebt niks over mij te vertellen! Dat lijkt niet erg op de dienstbare houding die Jezus ons leert in Marcus 10. "Ze zijn niet wedergeboren!"

Daar zit iets in. Ten diepste heeft onze jeugd niet een persoonlijk probleem. Ook niet een organisatorisch probleem. Het is een geestelijk probleem. Wat laten we van Jezus zien? Hoe draag ik zijn liefde uit aan anderen? Waar Christus komt, daar wonen ook liefde, vrede, geduld en vergeving.

3 gedachtes over “Een kwestie van …

  1. Ik vind die laatste foto wel sterk! Hoe google de wereld overwoekert is al langer een zorg van veel mensen. Sites over de google-streepjescode die we krijgen, over hoe google informatie direct in de hersenen wil pompen, over hoe google straks alle markten domineert. Voor veel onderwerpen geldt natuurlijk al wel dat als google je ergens heen wijst, het wel de waarheid zal zijn. Mij lijkt het een slecht kompas!

    Oh ja, ik associeer 1 april met wat anders natuurlijk 😉

  2. Bizar!
    Ik vind wat ze doen van hetzelfde laken een pak als wat ze aanwijzen. Ze geven teveel eer aan iets dan niets met God te maken heeft.
    Als google de plaats van God inneemt, wat inderdaad kan, zegt dat denk ik meer over ons eigen hart dan over google. Alles kan een (af)god worden, als ik de oorzaak daarvan buiten mijzelf leg (bijv in google) draag ik water naar de zee. IK gehoorzaam dat ding, dat doen de kabouters niet.. Het aanklagen van google leent zich goed voor het kunnen blijven schieten om je heen, ipv naar binnen te kijken en daar de opruiming met God te starten.
    Het is wel essentiëel om afgoden te (h)erkennen en te ontmaskeren, google aanwijzen vind ik terrecht, origineel en scherp, maar déze ereplek verdient zelfs google niet 😉

  3. het is daar hetzelfde probleem als hier dus…hoe lang moet je doorgaan??als de mensen niet willen??In dit kikkerlandje bijvoorbeeld:de mensen wxc3xadllen niet samen en dan moet je God bidden om eenheid??heb ik moeite mee!

Geef een reactie

