Vier vrouwen

Een middagje lesgeven geeft stof tot nadenken. En schrijven.

Woensdag is op dit moment m’n catechisatie-middag. Tussen vier uur en zeven uur bedien ik vier dames die zich bij de kerk willen aansluiten. Aan de hand van onze new members’ course bespreken we thema’s uit de bijbel.

Maar wat een verschil!

P1020410

Vandaag begin ik bij Anna H. [50+, rechts op de foto]. Haar man en kinderen komen niet naar de kerk. Maar zij is een volhouder! Van de groep van vier waarmee ik vorig jaar begon, is zij als enige over. De rest heeft het erbij laten zitten. Anna hoopt met pinksteren belijdenis te doen.

Aan de new members’ course heb ik hier niet veel. Het Engels is Anna te moeilijk. Lezen lukt sowieso niet goed meer – suikerziekte, zwakke ogen, geen bril. Ik laat de lessen wel achter, in de hoop dat xc3xa9xc3xa9n van de kinderen het gaat zitten lezen … Maar m’n eigen les geef ik mondeling.

In de loop van zo’n jaar leer je elkaar steeds beter kennen. Zij wordt meer open. Ik durf ook dieper te gaan in m’n vragen. Ik ga Anna H. steeds meer waarderen. Een aanwinst!

Een straatje verder ontmoet ik Elizabeth M. [62]. Niet meer getrouwd, maar ze praat wel over haar boyfriend. Praatgraag in Afrikaans, Engels, Sotho en Zulu. Heeft jaren op het platteland gewoond en kan in de stad moeilijk vrede houden met haar buren. Wat is dat met haar?

Angels Mevrouw M. heeft me gewaarschuwd: moruti, I am very spiritual. En inderdaad zit ze vol verhalen over haar dromen en visioenen. Ze is met de helm op geboren, zegt ze. Wat moet ik daar nu mee? Ik blijf konsekwent wijzen op de bijbel. Dat is de stem van God. Daar spreekt de Heer ons aan. Dat is in onze kerk het hoogste gezag. Dromen kunnen ook van de duivel zijn.

Grappig. Na een paar weken raakt mevrouw M. helemaal opgewonden over de bijbel. Ze zoekt echt alle verwijs-teksten op. "Ik heb nog nooit zoveel van de bijbel geleerd als nu!" Zou de Geest echt bezig zijn om haar te overtuigen?

Daarna bezoek ik Lucy D. [32]. Afkomstig uit Zimbabwe, waar haar twee oudste kinderen wonen. Zij is hier met haar jongste dochter [5], op zoek naar werk. Samen huren ze ergens een kamer. Met een buurvrouw kwam ze mee naar onze kerk. En ze geeft aan graag meer te willen weten en zich bij ons te willen aansluiten.

Ik merk dat Lucy niet veel kennis heeft. Het opzoeken van een bijbelvers vindt ze moeilijk. "Wat bedoelt u met hoofdstuk 6 vers 4?" Maar ze pikt het wel snel op. En ze is hongerig naar het goede nieuws van God. Ik probeer het eenvoudig te houden. Maar ik kan veel aan haar kwijt.

M’n laatste leerling is Norah T. [44]. Ongehuwd, xc3xa9xc3xa9n dochter. Ambtenaar bij Home Affairs en in die functie elke dag bezig met vingerafdrukken. Een precieze tante, die ook met een vergrootglas door de new members’ course gaat. "Wat staat hier? Wat wordt bedoeld met deze zin? Ik vond een bijbeltekst die …"

Vergrootglas Dan zit je zomaar een uur te praten. En bij Norah kom je gemakkelijk van de details naar het hart. Het hart van de zaak. Haar eigen hart.

Dat is het mooie van de kerk. Verschillende mensen, ieder met haar eigen verhaal. Samen op weg met Jezus Christus. En als leden van zijn lichaam op ons Hoofd en op elkaar aangewezen.

Geef een reactie

