Eigen rechter

Op de weg zie je van alles.

Emailjokes_45486_1blondegp

Vorige week zaterdag reed ik naar Soshanguve. Op de R 80 snelweg zag ik een rode Toyota Corolla die gevaarlijk gek reed. Zat z’n gaspedaal los? Ik denk dat hij gedronken had. Slingeren over beide rijstroken. Agressief inhalen. De vluchtstrook en de middenberm gebruiken.

Bij het eerste verkeerslicht in Soshanguve werd hij door een BMW vakkundig klem gereden. De chauffeur van de BMW ging verhaal halen. Binnen de kortste keren was het een rel van heb-ik-jou-daar. Ik ben niet blijven kijken hoe het afliep …

Kgomo7

Deze week moest ik aan dat incident terug denken toen in Soshanguve twee huizen in de fik gingen. De bewoners worden verdacht van betrokkenheid bij de afschuwelijke moord op Masego Kgomo (10).

Soshanguve is diep geschokt door de moord. Dat uit zich in bidstonden en massaal meeleven bij de begrafenis. Maar ook op andere manieren. De verdachten zijn in de gevangenis aangevallen. Bij de rechtbank roept een menigte om wraak: "We want to kill them!" En hun huizen gaan in de hens.

Dia_0350_2

Onder de verdachten is een sangoma. Het lijkt erop dat Masego het slachtoffer is geworden van een zgn. muti-moord. Haar lichaam is verminkt. Haar private parts zijn gebruikt voor duistere rituelen.

Ook dat is Soshanguve.

Donker als de nacht.

Maar het licht van het evangelie mag er schijnen!

2 gedachtes over “Eigen rechter

  1. Afgelopen kerst raakte Joh 1:1-5 mij persoonlijk, ik zag de waarheid ervan. Met name vers 4 en 5 vind ik zo woordeloos mooi, ik moet er aan denken bij wat u schrijft; In het woord was leven, en dat leven was het licht voor de mensen. Het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet in zijn macht gekregen.
    Tineke

Geef een reactie

