Deputaten aan de slag

Werken20van20barmhartigheid

We begonnen met een bijbelstudie over Matteus 25 vers 31-46. Wat is het verschil tussen de schapen en de bokken? De werken van barmhartigheid.

Jezus liefhebben en dienen doe je door mensen die honger hebben te eten te geven, dorstigen te laten drinken, vreemdelingen gastvrij op te nemen, naakte mensen te kleden, zieken te bezoeken, naar gevangenen om te zien en doden te helpen begraven.

Zo barmhartig is Jezus. Zo wil hij dat wij als christenen en als kerk ons opstellen.

Hoe geven we daar als kerk en zending in ZA invulling aan? Die vraag houdt ons al geruime tijd bezig. Er zijn goede initiatieven. Maar zijn de activiteiten genoeg op elkaar afgestemd? Worden de kerken in Tshwane – Mamelodi, Pretoria, Soshanguve – genoeg betrokken? En wie neemt het initiatief om nieuwe dingen op te starten?

P1020948_2

Daar ging de vergadering gisteren over.

De classis Noord van de FRC in november heeft vijf mensen benoemd om dit werk – social upliftment – op te pakken. Andreas en Mieke Boon, Kgomotso Mamabolo, Hennie Smit en Portia Mnisi hebben de opdracht gekregen:

  • To give support to various organisations involved with social upliftment in the Classis North area.
  • To keep the classis updated on the social upliftment activities.
  • To give recommendations to donors.

In de taakomschrijving komen woorden voor als deze:

  • Coordination between these organisations.
  • Knowledge and information sharing
  • Initiate / organise workshops for matters of common interest.
  • Evaluate possible duplications between different organisations.
  • Initiate the establishment of structures / organisations to attend to social needs which are not being attended to yet.
  • Evaluate risks within different organisations involved and make recommendations regarding these.
  • Involve organisations outside the congregation if deemed necessary.

P1020950_2

Heel veel woorden. Maar wat moet er nu gebeuren?

Vorig jaar heeft een commissie van de classis daarover al wat voorwerk gedaan. Ik zat zelf in die commissie, samen met Hilko Lubbinge en Portia Mnisi. We hebben een brainstorm gehouden met de diverse rolspelers en een rapport geschreven voor de classis. Op basis daarvan kunnen de deputaten nu aan het werk.

De vergadering gisteren was bedoeld om hen op gang te helpen. Nu moeten ze zelf met Gods hulp aan de slag. Om Gods barmhartigheid voor mensen in nood handen en voeten te geven.

P1020949

Wilt u voor hen bidden?

2 gedachtes over “Deputaten aan de slag

  1. Hoi,
    Ik heb even lekker zitten lezen.
    Al die bekende namen: Sam, Phineas. Gezichten die ik altijd voor me zag in de klas en nu lees ik over ze vanuit een andere invalshoek. (Ik was tot 2006 docent bij Mukhanyo).
    Maar wat bedoel je met ‘visum’? Ik heb gelukkig m’n Zuid-Afrikaanse ID al maar in het verleden had ik altijd alleen een tijdelijke werksvergunning in mijn paspoort nodig – geen visum.

  2. @ Petra:
    Bedankt voor je reactie. Blijf de Boeren volgen!
    Je hebt gelijk over het visum. Ik hoop op een nieuwe work permit voor 3 of 5 jaar. Maar voor Mieke – m’n vrouw – zit daar een visum aan vast – “to accompany spouse”. Dus heb ik ’t gemakshalve gewoon over ons visum.

Geef een reactie

