Hitler en het WK voetbal 2010

Ik kan me haar nog goed herinneren. Nompi. De naam betekent zoveel als: onrust, opstand. Dit meisje werd dan ook geboren in een uiterst onrustige nacht. Mamelodi was in opstand. ANC versus apartheid. Moeder Peggy kon die nacht maar net op tijd de kraamkliniek bereiken. En zodoende.

Ik kan me de reacties nog goed herinneren. Wie noemt zxe2x80x99n baby nou Nompi? Daar krijg je problemen mee. Met zoxe2x80x99n naam kan het niet anders dan een opstandig ADHD – kind worden.

Nompi

Nompi Mokoena, oftewel Onrust Krokodil

Iets anders is me uit de jaren xe2x80x9980 bijgebleven. Haast iedereen had twee namen. Een Sotho- of Zoeloe – naam voor thuisgebruik. Een westerse naam voor buiten de deur. Thandi heette op haar werk Hazel. En Vusi liet zich in de xe2x80x98blankexe2x80x99 buitenwereld Peter noemen.

En hoe kan ik Hitler vergeten? Hij heette eigenlijk Johannes. Maar hij was in 1939 geboren. En op de een of andere manier werd dat jochie bij het opgroeien gekoppeld aan die man die telkens in het nieuws was. Iedereen noemde hem tenslotte Hitler.

We zijn nu 25 jaar verder.

Zijn de dingen anders geworden?

Ik ben op kraambezoek bij Jennifer. Hoe heet je kind? Ik noem hem Nsuku Wanga, my golden boy. Nee, die naam is niet door mxe2x80x99n ouders bedacht. Ik ben gewoon blij met mijn jochie.

De invloed van de familie neemt af. Soshanguve wordt meer individualistisch. En iets anders: de samenleving is meer gexc3xafntegreerd. Je hoeft geen aparte naam voor die andere wereld te hebben. In huis en op school, op je werk en in de kerk mag je gewoon Sipho of Lesedi zijn.

Katlegomphela

Ook in 2010 zijn er nog veel namen met een betekenis. Soms heel prozaxc3xafsch: Junior. Soms bijbels: Mogomotsi, troost. Soms een verzuchting: Ntombifuthi, alweer een meisjexe2x80xa6

Heel wat kids krijgen een naam die met het christelijk geloof te maken heeft. Ze zijn niet te tellen, de dankbaren xe2x80″ Lebogang, Tebogo, Kelebogile en Bongani xe2x80″ de blijdschappers xe2x80″ Nthabiseng en Jabulanixe2x80″ de cadeautjes xe2x80″ Neo en Mpho xe2x80″ en de troosters xe2x80″ Khomotso en Kgothatso.

Het christelijk geloof heeft in de townships een plaats veroverd. En niet alleen daar. De Bafana Bafana brengen straks in juni keeper Itumeleng, verdediger Tshepo, middenvelder Siphiwe en spits Katlego in het veld. Er wordt wat geloofd en gedankt op de grasmat!

[Artikel in Naast/ themanummer]

3 gedachtes over “Hitler en het WK voetbal 2010

Geef een reactie

