Geld is gevoelig

Silwer en goud het ek nie … Als een gesprek over de financixc3xabn daarmee begint, weet je dat je niet veel kunt verwachten.

Gisteren hadden we twee man van de zendingscommissie op bezoek. Het jaarlijkse gesprek over ons traktement. Het begon dus met Handelingen 3. En ja hoor. Het salaris gaat omlaag. Of nee, toch niet.

Moneychurch

Onze kerk kent een ingewikkelde beloningsstructuur. Het salaris is opgebouwd uit building blocks – in de kring van de collega’s spottend stumbling blocks genoemd. Er wordt rekening gehouden met je specifieke omstandigheden. Wie kinderen op school heeft, krijgt b.v. meer dan een ouder echtpaar [ja, die bedoel ik]. Wie in Soshanguve woont, krijgt minder dan wie in Pretoria z’n huis heeft.

Dat laatste is natuurlijk een gevoelig punt. Zeker in Zuid-Afrika, waar elke issue direct gekoppeld wordt aan ras, apartheid en discriminatie. Julius Malema woont ook in de kerk!

Juliusmalema

Terecht wordt de schijn van racisme nu weggenomen. De salarissen worden gelijk getrokken. Wij gaan er dus op achteruit … Maar doordat in de nieuwe structuur ook dienstjaren meetellen, verandert er voor ons niets. Alle collega’s krijgen trouwens de garantie dat ze er rexc3xabel niet op achteruit gaan.

Praten over geld ligt gevoelig.

Churchmoney_2

Dat merken ook onze diakonessen in Soshanguve. Gisteren vergaderde ik weer met ze. Na een paar weken geleden alle zorg-adressen met ze bezocht te hebben.

Tijdens die bezoeken waren ze invoelend en vrijmoedig. Ze bekijken de groentetuin van familie M. – ik had nog nooit gezien dat ze een tuin hadden – en vragen mevrouw D. of ze even in de koelkast mogen kijken – je moet maar durven!

Maar nu komen de dames ook met goede evaluerende opmerkingen.

– De familie van D. moet geholpen worden. Uit het op ons verzoek ingediende lijstje blijkt dat ze per maand slechts 140 rand over hebben om van te leven. Dat is veel te weinig.

Scannen0002

– Familie C. en gezin M. hebben geen begroting overgelegd. Dat maakt een besluit om ze te helpen wel moeilijk. Exc3xa9n van de diakonessen gaat er nog eens heen. "Het is ook lastig om open over geldzaken te praten!"

– De dames leggen me ook uit op welke datum de steun gebracht moet worden. De pensioenen worden op de 13e en 14e uitbetaald. Na twee weken komt de bodem in zicht. Dus laten we op de 1e of 2e van de nieuwe maand … Doen we.

– Grote moeite hebben ze met zr. D.

Gatinjehand

De koelkast is leeg. Maar ze gebruikt nota bene het geld van de alimentatie om haar eigen opleiding te betalen. En dan komt ze de week erna ons vragen om eten voor de kinderen!

[Ja, ik heb ze geholpen, vertelt xc3xa9xc3xa9n van de diakonessen. Maaltijd voorgezet. Eten meegegeven. – Nee, moruti, ik hoef het niet terug te hebben. Dat is mijn gift aan hen.]

Als je een gezin hebt, kun je beter werk gaan zoeken. Die opleiding volg je dan maar in je vrije tijd. Je kunt toch niet van de kerk verwachten om voor jouw kinderen te zorgen terwijl jij vrij en blij op school zit?

Gat_in_je_hand

Ze hebben groot gelijk. Maar om die kritische vragen met deze zuster te bespreken, is moeilijk. Dat zal ik dan maar doen, bied ik aan … Zucht van verlichting.

Praten over geld ligt gevoelig.

Ik begrijp steeds beter het gebed voor de diakenen [m/v]: Verleen hun steeds meer de gaven die zij nodig hebben: wijsheid, vrijmoedigheid, onderscheidingsvermogen en barmhartigheid.

2 gedachtes over “Geld is gevoelig

  1. Tjeerd, fijn dat je aan het werk bent. Ons laatste contact was toen je zo ziek was. Ook is veel herkenbaar. Ik pleit daarom bij DVN voor meer uitwisseling van materiaal tussen gereformeerde zendelingen. We zitten allemaal het wiel uit te vinden. Hoe denk jij erover? Ik kan je een rondzend-brief van ons sturen maar vind hier geen email van je. Gods zegen en tot mails s.v.p.

  2. @ Henk:
    Je bent nog niet slim genoeg 🙂 Klik onder mijn foto.
    Ik ben ook voor meer uitwisseling en contact. Hier zit ik natuurlijk in een 10-15 man sterk team. En via IRTT doe ik wel mee aan verdere bezinning en studie.

    Sterkte daar. Tjeerd.

Geef een reactie

