Paspoort

Dat 2010 dichterbij komt, is in Zuid-Afrika niet te missen. Swc2010_logo_180_2 Hoe lang wordt er al niet aan de weg gewerkt? En aan de Gautrain? En aan ORT, het vliegveld? Iedereen verzucht: twenty-ten In de hoop dat (na) volgend jaar alles beter zal worden.

In 2010 loopt ook mijn werkvergunning af. Wat een opluchting was het, toen we eindelijk ons visum kregen. En wat een martelgang voor het zover was. Weet je nog van artikel 16 (4) (B)? Dat proces zal ik binnenkort weer moeten opstarten.

P1020720

Met het oog daarop was ik vandaag naar de Nederlandse ambassade in Pretoria. Gelegen aan – dat kan toch niet mooier? – de Koningin Wilhelminalaan. M’n paspoort is geldig tot september 2010. Dat moet dus vernieuwd worden om met succes een nieuwe work permit te kunnen aanvragen.

De ambassade werkt wel lekker efficixc3xabnt. Een afspraak maken gaat electronisch. Exact om half tien ben ik aan de beurt. Nummertje trekken. Computerstem: "nummer 47 naar loket 1". De bediening is vriendelijk maar zakelijk. "Daag!" Een stukje Nederland in Afrika.

P1020718

Over een week of drie is m’n nieuwe paspoort klaar. Dan kan de procedure voor de nieuwe work permit en het visum beginnen.

2 gedachtes over “Paspoort

  1. Hoi,
    Ik heb even lekker zitten lezen.
    Al die bekende namen: Sam, Phineas. Gezichten die ik altijd voor me zag in de klas en nu lees ik over ze vanuit een andere invalshoek. (Ik was tot 2006 docent bij Mukhanyo).
    Maar wat bedoel je met ‘visum’? Ik heb gelukkig m’n Zuid-Afrikaanse ID al maar in het verleden had ik altijd alleen een tijdelijke werksvergunning in mijn paspoort nodig – geen visum.

  2. @ Petra:
    Bedankt voor je reactie. Blijf de Boeren volgen!
    Je hebt gelijk over het visum. Ik hoop op een nieuwe work permit voor 3 of 5 jaar. Maar voor Mieke – m’n vrouw – zit daar een visum aan vast – “to accompany spouse”. Dus heb ik ’t gemakshalve gewoon over ons visum.

Geef een reactie

