Bethuel Mogashoa

Tijdens discussies in de zendingscommissie komt hij nog wel eens voorbij. Wat doen we met John Mahlangu, die zo waardevol is voor de zending maar die niet z’n B.Th.-graad kan halen? Kunnen we hem geen evangelist maken of zo? "Denk aan Mogashoa!"

Bethuel Mogashoa (69). In de jaren ’80 werkte ik met hem samen in Mamelodi. In de jaren ’90 heeft hij met Arjan de Visser Soshanguve opengelegd. Maar zijn naam klinkt als een waarschuwing. Door z’n optreden heeft hij dingen stuk gemaakt. En de eeuwige discussie over zijn positie heeft ook een soort trauma achtergelaten. "Denk aan Mogashoa!"

P1020706

Ik denk zelf met warmte terug aan zijn inzet. Wonderlijk hoe we elkaar op de begraafplaats voor het eerst ontmoetten. Wat een gaven heeft God die man gegeven. Preken dat de stukken eraf vliegen. Goed gereformeerd. Pastoraal tot en met. God heeft Bethuel Mogashoa gebruikt om de kerk in Mamelodi en Soshanguve te laten groeien.

In mijn werk kom ik hem regelmatig tegen. Mensen in Soshanguve CC spreken met waardering over hem. Sam Matlhokoane noemt hem z’n geestelijke vader. – Ik kom ook pijn tegen. De conflicten met en rond Mogashoa hebben mensen beschadigd. De kerk in Mamelodi is gewond door … ik weet niet wie z’n schuld het was, maar het doet wel zeer.

P1020708

Vandaag kwam Bethuel Mogashoa bij ons op bezoek. Oud geworden. Z’n vrouw Violet is in 2000 overleden. Hij heeft ook z’n zoon Jerry door aids verloren. In Mamelodi kerkt hij met een groepje volgelingen in een school. Ook zijn leven is getekend door zonde en pijn en schuld.

Maar het blijft m’n broer. Samen hebben we iets. "Denk aan Mogashoa!"

Een gedachte over “Bethuel Mogashoa

  1. Doe Mogashua de hartelijke groeten van me, Tjeerd! Ook ik bewaar goede herinneringen aan hem. En voel nog altijd iets van pijn als ik eraan denk dat het tussen hem de de kerk te Mamelodi stuk gelopen is.

Geef een reactie

