Trouwen in de kerk?

Vandaag bereid ik me voor op een bruiloft. Morgenavond om zes uur wordt het huwelijk van Tiisetso Mokoena en Naledi Mashilane in onze kerk ingezegend.

Ik schrijf dat nu even snel op. Maar er zitten nogal wat haken en ogen aan.

1. Morgenavond. Ik kreeg het verzoek vorige week. "Moruti, wilt u op vrijdag 30 oktober onze ringen zegenen?" Dat overviel me. Ik had graag wat meer tijd gehad om over hun vraag na te denken en door te praten. Bijvoorbeeld dit:

2. Het huwelijk wordt ingezegend. Welk huwelijk? De familie Mokoena is al lang geleden de lobola (bruidsschat) aan de familie Mashilane komen betalen. Sindsdien zijn ze traditioneel man en vrouw. De officixc3xable afronding van die ceremonie is uitgesteld omdat de moeder van de bruid pas is overleden. Nu zaterdag wordt officieel het traditionele huwelijk gevierd.

Tiisetso en Naledi gaan ook nog een keer hun huwelijk registreren bij de overheid. Over dat tekenen – go saena – doen ze vrij laconiek. Een formaliteit. Ze zien veel meer uit naar de white wedding volgend jaar. Een grootse viering met trouwjurk en bruidsmeisjes. Dat kost geld. Dus dat kan wel 2010 worden.

Getrouwd zijn ze dus al. Of niet? En de kerk …

3. Trouwen in de kerk, waarom zou je? Het zegenen van de ringen, zo noemen ze het. Daar zit geen magisch denken achter. Het is de standaard term voor trouwen in de kerk. In het gesprek dat we hebben, blijkt dat ze Jezus willen betrekken bij hun huwelijk. Bidden om zijn zegen. Voor God beloften afleggen. Ze willen trouwen in de Heer, zoals de bijbel dat noemt.

P1020202_2

Toch heb ik op dit punt wel twijfels. De bruid is kerklid. Ik heb haar leren kennen als intelligent en gelovig. De bruidegom is positief over geloof en kerk. Hij was bij de doop van hun kind. Hij is bezig catechisatie te volgen. Of in elk geval … Hoe zit het met z’n inzet? Wie is Christus voor hem? Wil hij echt in de Heer trouwen?

Ook die vragen leg ik op tafel bij m’n bezoek. Tenslotte geef ik hem het voordeel van de twijfel. Er zijn voldoende positieve signalen om wel mee te gaan in hun verzoek.

En dus bereid ik me vandaag voor. Bijbelgedeelte. Marriage vows. Ceremonie met de ringen. Gebed en zegen. We maken er wat moois van!

Een gedachte over “Trouwen in de kerk?

  1. Fijn zo’n mooie dienst, ondanks de kou.
    Ik zie een blouse, een trui en een jasje over elkaar, dan is het wel koud!

    Hier is het ietsie warmer.

Geef een reactie

