Uitbreidingen

Img_4154_2

Zondag 25 oktober 2009. Voor de eerste keer begint de kerk in CC precies om acht uur. En we zitten vanaf het begin goed vol.

Er is dan ook iets bijzonders aan de hand. Brother George promoveert vandaag tot moruti Mnisi. Na alle examens en een jaar wachten op een beroep, wordt hij bevestigd als 6e zendeling van de VGK Maranata in Soshanguve.

De dienst in CC is kort. Ik preek vanuit Efezixc3xabrs 4. De nadruk valt op Christus die deze wereld wil redden. En die daarom baruti (predikanten) stuurt om zijn evangelie door te geven. We zijn blij met George en Portia. Maar ik stel ook kritische vragen. Laten wij ons toerusten voor het werk in zijn dienst? Zijn we door het werk van brother George – sinds 2001 was hij onder ons actief – gegroeid naar de volheid van Christus?

Img_4169

Om negen uur staat iedereen klaar om richting Maranata te gaan. Er zijn taxi’s geregeld. Er is voor een kleine subsidie gezorgd. Enkele tientallen kerkleden uit Soshanguve wonen de ordination bij.

Pieter Boon leidt de dienst. Hij switcht moeiteloos van Afrikaans naar Engels naar Sepedi (Noord-Sotho). Er wordt in verschillende talen gezongen, gebeden en gepreekt. Wat zal dat in de hemel mooi klinken!

Na afloop volgen er dankbare speeches vanuit Mamelodi, Soshanguve, Maranata, Johannesburg, … Het jongerenkoor van CC laat zich horen. En dan is er koffie, thee, koek en fellowship.

Ik denk terug aan 2004, toen ik vanuit Amersfoort drie maanden werd uitgeleend aan de zending. Er was geen enkele missionary meer in het veld. En nu? Boon, Mhlanga, De Boer, Boersma, Magagula, Mnisi. Wat een uitbreiding!

Img_4206

George gaat het werk aanpakken in de zgn. Soshanguve Extensions. Ook gisteren bleek weer dat niet iedereen helder heeft waar we die moeten zoeken. Ik citeer het rapport Boersma (2008) dat ten grondslag ligt aan het besluit van de kerkenraad. "Several extensions have been built on the South side of Soshanguve. They are located West of the railroad that is the border of WW and XX." Voorlopig echter begint George in Nellmapius, zodat Sam zich kan voorbereidenop z’n examen.

Moruti Mnisi, welkom!

Img_4233

[nu met foto’s van Marco Hordijk]

3 gedachtes over “Uitbreidingen

  1. hahaha… 😀
    afgelopen zondag; ik kreeg de slappe lach toen ik op tv pinguins zag lopen… wat een humor heeft God! Ik kwam toen maar tot de conclusie dat God de beesten gemaakt heeft om ons te laten genieten van ze. Jaja, en om ze te beheren, ik weet het ;). Het ene beest is nog gekker dan de andere, God houdt niet van eenheidsworsten denk ik… Gaaf dat ze er zijn, als ze er in de hemel niet zijn heeft Hij gewoon iets beters bedacht. Maarre, misschien Boris adopteren als kind?

  2. Beste Tjeerd,
    Dank voor dit mooie stukje. Wat een pracht dag zal dit voor jullie zijn geweest. We hadden er bij willen zijn.
    Beetje aangepast heb ik de tekst voor ons kerkblad opgestuurd.
    Mag Sam maar gauw slagen.
    Hartelijk groet,
    Jaap

  3. De Geest spreekt alle talen, wij moeten ze leren.En gelukkig hebben jullie die moeite gedaan allemaal. Wat een zegen, in 5 jaar.

Geef een reactie

