Verslag van de voorlichting

Vandaag schreef ik een verslag over de voorlichting aan de kerken in Noord-Nederland. Van 27 september tot 11 oktober waren we daar. Dankzij het actieve PR-team – Renger Doornbos, Gert Drewes, Margreet Kremer en Jannet Oosterveld – hebben we veel kerkleden kunnen bereiken.

In de buurt van Winsum verbleven we in een prima onderkomen, de Roos van Saron. We kregen contact met de plaatselijke kerk. Vanuit Winsum bezochten we andere gemeentes en scholen.

Tsssa_050

Zo mocht ik voorgaan in Drachten-Oost – in de jaren ’80 onze zendende kerk! – in Buitenpost en in Winsum. Na de dienst vertelde ik over m’n werk aan de hand van een PowerPoint-presentatie. In Buitenpost hadden ze een speciale zendingszondag geregeld, met verschillende workshops. Ook de kinderen werden hierbij betrokken. Samen met de plaatselijke dominee, Roel Prins, had ik de gereformeerde basisschool bezocht met een programma over de zending in Zuid-Afrika.

Building_image

In Grijpskerk werd een zendingsavond gehouden. Na een ZA maaltijd met de gemeente, konden we over het werk in Tshwane vertellen.

Naast kerken bezochten we gereformeerde scholen.

Ik heb 16 gastlessen verzorgd – enkele voor dubbele klassen – met een programma over Aids in Afrika. Met behulp van materiaal van Prisma kwam het tot een goed gesprek over seks, cultuur, armoede en het evangelie. Op het Gomarus College in Groningen gaf ik op verzoek les in het Engels, in het kader van hun tto-(tweetalig onderwijs)-programma.

Gomarus_internet2440

We hebben de Nederlandse zendingsdeputaten ontmoet, de PR-commissie en heel wat kerkleden. In Winsum verzorgde ik lessen voor de belijdenisgroep, samen met dominee Jasper Klap9789058813879_2wijk.

Winsum heeft een actieve jeugdgroep die ook bij evangelisatie betrokken is. Zo zijn ze actief in Athletes in Action – evangelisatie door sport. We hebben een project in 2010 besproken: jonge kerkleden uit Soshanguve en Winsum die samen een Aia voetbal project in Soshanguve gaan draaien. En dan in 2011 omgekeerd: jongeren uit Soshanguve die in Winsum het project gaan meedraaien … Ik ga het deze week in het Mission Team bespreken.

Fifawclogo Tenslotte de financixc3xabn. Ik kreeg nogal eens de vraag om een project aan te geven. "We hebben een x-bedrag voor de zending. Wat kunnen jullie daarmee concreet doen?" Ik ga dat z.s.m. bespreken met de ZA deputaten en de projectcommissie.

Geef een reactie

